Kreativ lösning för att bekämpa spelberoende prisad på konsultgala

När Stockholms universitet byggde ett eget nätkasino för studier av spelare hjälpte konsultbolaget R2M till. Det blev så lyckat att projektet prisades på R2Ms gala.

R2Ms vd Magnus Kling delar ut förstapriset i R2M Awards till Philip Lindner från Stockholms universitet.

I torsdags kväll delade konsultbolaget R2M för åttonde året ut sitt pris R2M Awards på en tillställning i Stockholm med drygt 100 deltagare. Fokus för R2M ligger på systemutveckling och avsikten med priset är att lyfta fram lyckade kundprojekt.

Två projekt var nominerade, i båda fallen har konsulter från R2M varit aktiva i projekten:

  • Stockholms universitets FORC som är ett nätkasino som kan användas för att studera och analysera individers beteende när de spelar, utan att de behöver spela om riktiga pengar. Det slutliga syftet är förstås att hjälpa människor som lider av spelberoende.
  • Pricers PPI som handlar om att snabbt kunna rulla ut smarta etiketter i stora butiker. Funktionalitet som att kunna ändra priser på varor snabbt och att lokalisera varor i butiker fanns redan på plats. Projektet handlade om att förenkla storskalig utrullning av lösningen, i stora butiker och i kedjor med många butiker

Årets vinnare blev Stockholms universitets nätkasino. Vinnaren utsågs genom att besökarna på galan röstade med hjälp av sina mobiler.

̶ Det är kul att ett projekt som går ut på kreativ användning av teknik för att hjälpa människor med problem uppskattas, att det inte bara handlar om att tjäna pengar, säger Magnus Kling, vd på R2M och även kvällens prisutdelare.

På plats på galan för att ta emot priset var Philip Lindner från Stockholms universitet som varit projektledare. Han är forskare till vardags och är både legitimerad psykolog och medicine doktor.

Hur känns det att vinna R2M Awards?

̶  Det är jättekul och inspirerande. Det är inte så ofta man blir uppmärksammad på det här sättet som forskare, säger Philip Lindner.

Han fortsätter:

Philip Lindner från Stockholms universitet har varit projektledare för byggandet av ett nätkasino som kan användas för studier av spelares beteenden.

̶  Vårt eget nätkasino ger oss en chans att studera beteenden som spelbolagen inte så ofta lämnar ut data om. Dessutom kan vi göra inställningar för de studier som görs, för att se hur människor till exempel reagerar om de vinner mycket eller lite i början av en spelsession. Det är inte lagligt att göra på ett riktigt nätkasino.

Men blir spelandet realistiskt när man inte riskerar att förlora riktiga pengar?

̶  Alla som deltar som spelare i studier får fylla i en enkät om sitt egna spelande. Vi kan se att de som beskriver sig själva som högriskspelare också beter sig på det sättet när de spelar i studierna. Korrelationen är tillräcklig, förklarar Philip Lindner.

En intressant detalj i sammanhanget är att Stockholms universitet rekryterar deltagare till studier på Amazons webbtjänst Mechanical Turk. Den går ut på att hitta folk över hela världen som kan utföra arbete online. För just den här tillämpningen, studier av spelande, spelar det ingen roll var folk kommer i från.

̶  Vi fick till exempel tag på 419 deltagare till en studie på två timmar. Det skulle inte gå på ett traditionellt sätt.

Förstapriset i R2M Awards var 5 000 kronor i bidrag till organisationen Hello World, i vinnarens namn.