Kvinnor får snabb hjälp när barnmorskemottagning chattar

Nu kan gravida kvinnor enkelt få svar på frågor och stöd vid oro.

Barnmorskemottagningens nya chatt i appen Alltid öppet är en helt ny kontaktväg som förstärker tillgängligheten till vården.

Sedan barnmorskemottagningens chatt startade för några veckor sedan har de flesta frågor som kommit handlat om önskan att bli gravid eller oro kring graviditet. Det är tydligt att det finns ett behov av rådgivning.

– Ju lättare det är att nå oss på barnmorskemottagningen, desto fler tror jag kommer vända sig till oss. Och det är positivt att kvinnor frågar oss och får professionella svar istället för att de söker svar i andra forum som kanske inte alltid är korrekta, säger Tina Bohlin, barnmorska vid Älvsjö barnmorskemottagning och projektledare för barnmorskemottagningens chatt i appen Alltid öppet.

Ökad trygghet för kvinnor

Chatten bemannas av barnmorskor på barnmorskemottagningar som drivs av Stockholms läns sjukvårdsområde i Region Stockholms regi. De utlovar svar inom 48 timmar men oftast går det fortare än så.

Det är enkelt att ställa frågor i chatten och just tillgängligheten är chattens styrka.

– Kvinnor kan uppleva att deras frågor och funderingar inte är tillräckligt stora för att motivera ett besök på mottagningen. Men om vi får chansen att fånga upp deras frågor kan vi oftast snabbt ge ett svar och lugna onödig oro. Och om de beskriver symtom som vi vet kan bero på något allvarligt får vi chansen att uppmana dem att besöka oss, säger Tina Bohlin.

Nytt arbetssätt för vården

Förutom frågor kring graviditet vänder sig många kvinnor till chatten när det gäller preventivmedel, biverkningar, problem med flytningar, mellanblödningar och andra frågor kring kvinnokroppen.

– Chatten underlättar kvinnornas kontakt med vården. För oss känns det verkligen roligt att kunna erbjuda god service till våra patienter. Det här ett helt nytt arbetssätt, men vi har vågat kasta oss i isvaken och provat, säger Tina Bohlin.