2025 ska Sverige erbjuda e-hälsa i världsklass, enligt regeringens vision.
En ny rapport från BearingPoint visar att vägen dit är lång, i varje fall när det gäller digitala kontaktytor inom vården. De svenska landstingen som är med i rapporten ligger efter andra länder när det kommer till digitala tjänster som hjälper patienter att hitta fram till rätt vårdgivare.
I studien ”Sjukvårdens digitala kontaktytor 2018” har managementkonsultföretaget BearingPoint undersökt digital mognad bland 38 jämförbara digitala kontaktytor i Europa varav fyra av de största landstingen i Sverige – Stockholm, Uppsala, Skåne och Västra Götaland.
Rapporten visar att de digitala kontaktytorna generellt har låga poäng och det varierar stort mellan länderna. Storbritanniens National Health Service samlade den högsta totalpoängen (5,25 av 7,0) och den som fick lägst poäng i studien är belgiska Institut National d’Assurance Maladie Invalidité. Det som framförallt drar ned poängen är bristen på stöd till förstagångsanvändare om hur de ska använda kontaktytorna för att hitta rätt inom vården.
De svenska landstingen placerar sig strax över genomsnittet (2,75). Bäst betyg bland de svenska landstingen hade Stockholms läns landsting (3,5), medan Region Uppsala fick lägst poäng (2,5). Uppsala har dessutom tappat poäng jämfört med förra årets rapport, från 3,75 till 2,5.
Stockholm läns landsting var i topp när det gäller patientservice, vilket till stor del beror på att de ger svar på vanliga symptom via vårdguiden 1177.
Det som bland annat drar ned betyget hos de svenska landstingen är bristfälliga mobila tjänster, lågt nyttjande av sociala medier och att det är svårt att hitta fram till rätt vårdgivare.
– Sjukvård handlar ibland om liv och död, därför är det viktigt att de initiala kontaktytorna fungerar bra. Svensk sjukvård får ibland kritik för köer och brister i vården, men genom bra digitalt stöd kan fler få hjälp och vägledas rätt. För att nå Sveriges Kommuner och Landstings (SKL), och den svenska regeringens vision om en e-hälsa i världsklass till år 2025, krävs krafttag. Studien visar dessutom att svensk sjukvård inte är helt jämlik eftersom skillnaderna är stora mellan olika landsting, säger Pontus Silow, ansvarig för hälso- och sjukvård, BearingPoint Sverige.
De som fått bäst betyg i studien och som visar på störst digital mognad erbjuder bland annat möjligheten att läsa om sin vårdhistorik, hantera recept, flera sätt att ta kontakt med vården, som till exempelvis videosamtal och live chatt. De använder också mobila kanaler och sociala medier i stor utsträckning.
– När den offentliga vården släpar efter digitalt har många privata vårdgivare tagit chansen och blivit framgångsrika med att erbjuda digitala vårdmöten via mobilen eller datorn. Här finns stora utvecklingsmöjligheter för landstingen i Sverige. Att ta kontakt via digitala kanaler och kanske genomföra undersökningen över mobilen är uppenbart smidigare än att en sen kväll ta sitt barn med halsont till närakuten. Ett annat förbättringsområde är bättre utnyttjande av sociala medier, säger Pontus Silow.