Medarbetare på vårdcentraler utformar e-hälsotjänst tillsammans med myndigheter
Hem NYHETERE-HÄLSA Medarbetare på vårdcentraler utformar e-hälsotjänst tillsammans med myndigheter

Medarbetare på vårdcentraler utformar e-hälsotjänst tillsammans med myndigheter

Publicerat av: Redaktionen

”Förståelse för primärvården är A och O, ge oss inga fler kanaler och hjälp oss att sålla bland all kunskap”.

Medarbetare på vårdcentraler utformar e-hälsotjänst tillsammans med myndigheter 1

Myndigheterna har använt sig av en metod som kallas innovationsmodellen, som ska leda till en ökad förståelse för användarnas behov och önskemål

Det är tre viktiga insikter att ta fasta på när myndigheter gör kunskapsstöd riktade till primärvården. Nu presenteras rapporten från en digital pilot som genomförts på uppdrag av Rådet för styrning med kunskap (RSK).

Vårdcentraler och myndigheter har i ett pilotprojekt arbetat tillsammans för att ta fram en digital tjänst som hjälper medarbetare på vårdcentraler att få evidensbaserad kunskap till sig. Fokusområdet har varit psykisk ohälsa hos äldre.

En arbetsgrupp med representanter från eHälsomyndigheten, SBU och Socialstyrelsen har använt innovationsmodellen, en metod som SKL har tagit fram. Syftet med innovationsmodellen är att få ökad förståelse för användares behov och önskemål och ta fram en tjänst tillsammans med användarna, i det här fallet sjuksköterskor och läkare på vårdcentraler.

Vårdcentraler och myndigheter har i ett pilotprojekt arbetat tillsammans för att ta fram en digital tjänst

Insikter från användarna

I dag finns en uppsjö av kunskapskällor. Det gör att användarna har svårt att sålla bland all kunskap och veta vad som är evidensbaserat.

– Vi har tagit reda på hur användarna på vårdcentraler skulle vilja ha kunskap från myndigheterna paketerad och kommunicerad. Tillsammans med användarna har vi tagit fram prototyper på nya digitala tjänster som underlättar för dem, säger Mika Pousette, digital strateg på eHälsomyndigheten och färdledare för den digitala piloten.

– Det är väldigt värdefullt att jobba direkt med användarna på vårdcentralerna. Det har gett oss många aha-upplevelser, säger Mika Pousette.

Rapporten visar de tjänster som fått högst betyg av användarna och beskriver hur arbetsgruppen har arbetat i projektet.

Under hösten fortsätter arbetet med piloten för att fortsätta utvecklingen av en av tjänsterna. I fortsättningen samverkar eHälsomyndigheten, SBU och Socialstyrelsen i detta projekt.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>