Göteborgsbolaget Mevia har utvecklat en digital plattform med smarta medicinförpackningar som gör det lättare för patienter att ta sin medicin på exakt rätt tid.
Befintliga ägare tillsammans med Chalmers Ventures, deltar i emissionen på totalt 4.5 miljoner kronor, där Almi Invest, Spira Invest och ett antal affärsänglar går in som nya delägare. Pengarna är primärt avsedda för att expandera försäljning och marknadsföring.
– Mevia har anpassat sin produkt i nära samarbete med flera av världens stora läkemedelsbolag. Bolaget har tydligt visat värdet av sin teknologi och Chalmers Ventures och de nya ägarna ser nu fram emot att hjälpa Mevia med kommersialiseringen, säger Jonas Bergman, Investment Director på Chalmers Ventures.
Mevias teknik hjälper patienter att ta sin medicin i rätt tid
Att patienter inte tar den medicin som läkaren skrivit ut är ett stort medicinskt problem. Det får negativa konsekvenser både för patienten själv, men också för läkemedelsbolag och anhöriga.
Studier visar att ca 125 000 dödsfall per år enbart i USA beror på att medicinering inte följs. På global nivå beräknas kostnaderna för att patienter inte tar sin medicin i tid uppgå till 171 miljarder dollar årligen.
Mevia vill råda bot på detta genom sin uppkopplade läkemedelsförpackning som ger patienten en påminnelse när det är dags att ta sin medicin. När en tablett tas, skickas en signal ut till Mevias databas. Om signalen uteblir påminner systemet patienten, via en app, sms eller telefon, om att ta sin medicin.
– Mevias teknik kan appliceras direkt på befintliga läkemedelsförpackningar utan att påverka den ursprungliga produkten, säger Patrik Sjöstrand, Investment Manager på Almi Invest. Detta gör den relativt enkel att implementera och gör den skalbar. Flera intressanta kunddialoger visar att marknaden nu är mogen för Mevias digitala teknik.
Nå en större marknad
Mevias plattform har utvecklats och testats tillsammans med läkemedelsbolag och äldreboenden med goda resultat. Mevia har redan några betalande kunder idag. I en av bolagets studier minskade användarnas medicinska avvikelser från 60 till 14 procent genom Mevia. Fördelarna med digitaliseringen är många, ex behöver man ofta inom hemtjänsten åka flera kilometer bara för att se att en medicin är tagen.
– Vi ser en fantastisk potential att utveckla Mevia tillsammans med våra nya ägare och teamet. Investeringen säkerställer att vi kan fortsätta växa med befintliga och nya kunder. Detta stärker oss i vårt mål att ta våra produkter ut till en större marknad, säger Mevias vd och grundare Jesper Hassel.