Microsoft skapar lokalt värde – tror på god utveckling i vården

Samarbetspartners som Coala Life sätter som Microsoft patienten i centrum.

Microsoft skapar lokalt värde - tror på god utveckling i vården 1
Mathias Ekman

Komponenter från Microsoft ingår i många produkter som används i vården. För att sätta sig in i vad Microsoft gör inom vård, hälsa och life science, besökte IT-Hälsa nyligen Microsofts kontor i Akalla och träffade Mathias Ekman, affärsutvecklare hälso- och sjukvård. Vi fick veta att nya Microsoft, och speciellt produktsektionen e-hälsa, är väldigt partnerdriven. Det intressanta för Microsoft är de slutliga lösningarna, vad som faktiskt används och ger värde. Därför är partnernätverket minst lika viktigt som patienterna. Det är partners som tillsammans med Microsoft utvecklar de slutliga lösningarna som vården använder.

Sätter vårdpersonal och patienten främst

Mathias nämner leverantörer som Sectra, Cambio och Coala Life. Den som går på en konferens och tar del av innovationer inom e-hälsa ser kanske inte Microsofts varumärke någonstans, förtydligar Mathias. Man fokuserar inte alls särskilt mycket på varumärkets synlighet i de sammanhanget eller egna produktnamn ens, utan på den partner som tillhandahåller den och framförallt på patienten. Anledningen är att det är viktigare med det värde patienter och vårdpersonal kan få.

Hur går det till? När vi träffar en klinikchef och pratar om exempelvis pankreascancer så nämner vi inte så ofta Microsofts produktnamn utan talar om vilket verksamhetsproblem det är som ska lösas, säger Mathias. Sådana besök görs tillsammans med någon från Microsofts partnernätverk.

Mathias ansvarar för Norden, Benelux-länderna och Portugal, Spanien och Italien. Hans ansvarsområde går under namnet Västra Europa och han har hand om produkter inom hälsa, sjukvård och så kallade Life sciences.

Kombinera med Googles TensorFlow

Det Microsoft rent konkret erbjuder är sitt datacenter, säger han. En annan viktig sak som långt ifrån alla känner till är att Microsoft är största bidragsgivare till öppenkällkod. Det underlättar förstås för kunderna. Man har också ett bra samarbete med Google inom AI och interopabillitet. Användaren kan kombinera Microsofts produkt med Googles TensorFlow för att bygga AI.

Fokus på Mathias avdelning på Microsoft är att hjälpa kunder förstå hur de kan använda teknologin. Man hjälper även partners så att de kan nå nya marknader eller komma in på den svenska marknaden.
Cambio är exempel på en sådan intressant partner som har utvecklat en produkt för e-besök i Uppsala. Med den kan en patient ta kontakt med vårdpersonalen från sin smarta mobiltelefon.

Microsofts komponenter i patientapp

-Den lösningen har vi stöttat Cambio och landstinget i Uppland med. Den bygger på Skype for Business som nu blir Teams, säger Mathias. Cambio som mjukvarulevarantör och landstinget har valt att integrera Microsofts teknik i journalsystemet och i patientappen. Man ska komma ihåg att den som faktiskt tillhandahåller appen, alltså gör så att vårdpersonal och patienter kan använda den, ju är landstingen. Då har man förstått hela kedjan.

Coala Life är en annan partner. De använder Microsoft Azure som underliggande plattform till en produkt de fått pris för. Coala Life gör maskininlärningen och hittar mönstren med hjälp av vår teknologi men det är de själva som bygger algoritmerna och har hand om sin data, säger Mathias.

Ett annat företag som också samarbetar med Microsoft är Kontigo Care (som också vunnit ett pris). De har valt att bygga sin lösning på teknologi från Microsoft.

Svenska lösningar utomlands

-Vi ser en symbios mellan de här bolagen. När de blir mer framgångsrika så använder de mer av vårt datacenter, säger Mathias. Det handlar om hur vi bäst kan hjälpa det lokala näringslivet i Sverige att växa och nå ut till nya marknader. En bra produkt betyder att vi kan vi hjälpa dem att nå ut med den också till andra länder.

Det bolag Mathias först kom i kontakt med var Optolexia som bytt namn till Lexplore  (namnbyte i samband med att de gick in på den amerikanska marknaden). De har en produkt för screening av barn med dyslexi. Man använde sig av forskning som gjorts av KI och Microsoft hjälpte företaget att globalisera sin tekniska lösning så att den kan användas också i andra länder utanför Sverige. Den fungerar på ett likartat sätt överallt.

Stockholm dyslexi-screenar alla barnen

Stockholms Stad använder den här produkten och har valt att screena alla barn som en del av deras läsutveckling. Man tar med alla barn för att inte skapa stigma och fångar därmed upp de med läs- och skrivsvårigheter. Det är ett exempel på hur produkten kan användas olika och i det här fallet är det också fråga om att den vandrat mellan områdena. Den kommer alltså från forskning inom hälsa men används i skolor.

-Vi pratar mycket om att skapa lokal surplus, säger Mathias (överskott). Vi är ett globalt bolag men alla som vi jobbar med här är svenska. Därför vill vi få så mycket som möjligt ut av investeringen i det här landet i det här bolaget när vi gör innovation, säger Mathias. Det betyder att det är viktigt för oss att jobba med offentlig sektor, speciellt inom det här området.

En viktig fråga är om vi klarar att bygga in det digitala i samhällskontraktet. Exempelvis användbara diabetesmodeller. Regeringen vill att vi blir bäst på sådant och dit är det ännu långt. Ett problem är att det blir svårt att bli bäst om man missar de inledande åren på ett sådant här utvecklingsområde. Vi behöver också ändrad lagstiftning för att komma vidare. När det gäller det ligger Finland många år före.

Måste förstärka primärvården

Ett viktigt område där det behövs bra nya produkter i Sverige, menar Mathias, är så att man förstärker primärvården med expertkunskaper utifrån. Vi behöver också ta reda på mer vad vi vinner på att använda AI.

Det är rent av lite frustrerande att vi inte hunnit längre. Vårt samhälle har inte riktigt klivit in och sagt att vi behöver de här produkterna. Det behövs mer debatt, säger Mathias.

Och, om Sverige utvecklar bra produkter som passar det svenska samhället med sin jämlikhetstanke så kan svenska produkter konkurrera på en global marknad. Andra länder med stark digital utveckling, som Kina, har en annan syn som inte passar överallt, säger Mathias.

-Vi väntar med spänning på att det ska komma något eller några Spotify och Klarna på det här området, säger Mathias.