SOS Alarm har överlämnat årets 112-rapport till regeringen. Svarstiden på 112 fortsatte sjunka under 2018, trots att antalet samtal till 112 ökade.
– Det vi framför allt kommer att minnas från 2018 är sommarens skogsbränder som skapade ett historiskt högt tryck på 112. Att vi trots denna stora utmaning har kunnat sänka svarstiderna med en hel sekund visar att satsningarna på fler medarbetare och ökad effektivitet har gett resultat. Allt vi arbetar för är att den som är i nöd ska få hjälp så snabbt och effektivt som möjligt, säger Maria Khorsand, VD vid SOS Alarm.
– Under 2018 såg vi en mycket kraftig ökning av samtalen till det nationella informationsnumret 113 13. Att fler ringer 113 13 istället för 112 när de inte har ett akut behov av hjälp bidrar till kortare svarstider på 112. Vi fortsätter arbeta för att fler ska känna till och använda 113 13 vid kriser så som sommarens skogsbränder, fortsätter Maria Khorsand, VD vid SOS Alarm.
– Sommarens skogsbränder ledde till ett nytt rekord i antal VMA, Viktigt meddelande till allmänheten. Hela 54 stycken skickades ut under 2018. Som mest var 13 VMA giltiga under ett och samma dygn, den 14 juli. Det har aldrig hänt tidigare. Att hålla allmänheten informerad vid stora händelser är en viktig del av vårt uppdrag. God samverkan med myndigheter och andra aktörer är då särskilt viktig, säger Anders Fredriksson, chef för produktionsstyrning vid SOS Alarm.
Statistik och trender för nödnumret 112 finns i den årliga 112-rapporten 2018.
Tre tydliga trender under 2018
Svarstiden minskar trots fler samtal till 112
Svarstiden för 2018 landade totalt på 11,6 sekunder, den bästa svarstiden på årsbasis sedan 2013. Skillnaden mot året innan är drygt en sekund, trots att SOS Alarm har tagit emot 200 000 fler 112-samtal än under 2017. Hade vi inte haft sommarens höga temperaturer och skogsbränder hade den genomsnittliga svarstiden sannolikt minskat med ytterligare en sekund. De viktigaste bidragande orsakerna till den minskade svarstiden är ett aktivt ledarskap i centralerna dygnet runt, utveckling av larmhanteringen för effektivare samtal samt satsningar på både nyrekrytering och befintliga medarbetare. 2018 fick SOS Alarm för första gången på tio år ett ökat ekonomiskt anslag från regeringen. Tillskottet innebar att SOS Alarm för första gången sedan 2006 hade ett fullt finansierat alarmeringsavtal och att vi därmed kunnat göra satsningar på personalförstärkning, IT-utveckling och innovation.
Kraftig ökning av samtal till 113 13
Under 2018 tog SOS Alarm emot rekordmånga samtal till det nationella informationsnumret 113 13, 23 824 stycken, att jämföra med 8 109 under 2017. Numret 113 13 startades 2013 för att avlasta 112 vid stora kriser och olyckor. Till 113 13 kan man ringa för att få bekräftad information om vad som har hänt och hur man kan agera om man till exempel befinner sig nära en olycka eller har anhöriga som gör det. På 113 13 kan man även lämna information om man är på plats eller av andra anledningar har god insyn i vad som har hänt. I juli, när rekordmånga samtal ringdes till 112, gick SOS Alarm ut med en uppmaning till svenska folket om att vända sig till 113 13 med frågor om bränderna eller om man kände röklukt utan att kunna se branden. Uppmaningen gav omedelbar effekt – antalet samtal till 113 13 ökade från den 18 till den 19 juli med 155 procent, från 503 till 1 287 stycken.
Rekord i antal VMA
Under 2018 skickades Viktigt meddelande till allmänheten (VMA) ut vid 54 tillfällen. Det är fler VMA än under något annat år (2017: 44, 2016: 19, 2015: 10, 2014: 12). Ökningen berodde främst på sommarens stora skogsbränder. Som mest var 13 VMA giltiga under samma dygn, den 14 juli. Att det 2017 blev möjligt att skicka mer precisa varningsmeddelanden till alla som befinner sig i ett visst område är ytterligare en viktig förklaring till ökningen.
När det gäller framtida utveckling av SOS Alarms uppdrag gällande VMA har SOS Alarm på regeringens uppdrag börjat titta på kompletteringar av tekniska lösningar. Cell broadcast är till exempel en teknik som jämte sms är användbar för att skicka varningsmeddelanden till allmänheten via telefon, och inriktningen bör vara att båda dessa tekniker behöver vara tillgängliga parallellt som ett komplement till varandra.