När den digitala transformationen når vårdrapporteringens kärna
Hem NYHETERE-HÄLSA När den digitala transformationen når vårdrapporteringens kärna

När den digitala transformationen når vårdrapporteringens kärna

Publicerat av: Redaktionen

Genom att integrera AI i tidigare MCSS plattform kan Appva underlätta vardagen för landets sjuksköterskor.

När den digitala transformationen når vårdrapporteringens kärna 1

Träffa Appva i Monter: B01:09 på Vitalis i Göteborg.

Appva är ett relativt ungt, svenskt företag som grundades av företagets CEO, Ulrika Kjellberg, 2011 utifrån ett konkret behov – att komma runt problematiken med den enorma pappersbaserade dokumentation och rapportering förenad med i första hand medicinering och vård av äldrebefolkningen i Sverige.

Allt har sin början i och med att en vårdgivare i Göteborg under 2011 kontaktar Ulrika för att undersöka om det finns något sätt att komma ifrån det tidskrävande arbete som vårdenheten, och även andra likande vårdenheter hade med att fortlöpande fylla i olika former av dokumentation kring sitt arbete. En uppgift som i takt med en allt äldre befolkning och mer komplex medicinering tagit allt mer av personalens tid, tid som istället borde läggas på målgruppen.

–        Förutom att vårdgivaren kände att det tog mycket tid i anspråk så innebär även den ökade stressen en större risk för manuella felaktigheter vid rapporteringen vilket hade varit ohållbar över längre tid, berättar Ulrika.

MCSS förändrar allt

Efter cirka åtta månaders undersökande verksamhet och testande av flera olika lösningar så kom Ulrika och hennes team fram till en lösning som de var nöja med och som resulterade i bildandet av Appva. Med ett fysiskt bolag i ryggen så tog det ytterligare cirka ett år innan den färdiga produkten, kallad Medical and Care Support System eller kort och gott MCSS var färdig för lansering.

–        Det unika med MCSS är att utvecklingen både sett till design och funktionalitet helt har drivits utifrån kundens behov, och faktiskt även fortfarande gör. Då äldrevården många gånger hanteras av tillfällig personal var ett av kraven att appen skulle vara både mobil och ha ett så enkelt och tydligt gränssnitt som möjligt. Kort och gott en applikation som alla kan använda utan någon nämnvärd startsträcka, säger Ulrika.

Fördelarna med att använda MCSS är flera. Dels så har den digitala hanteringen minskat stressen hos användarna men framför allt så har analyser visat på att antal avvikelser baserade på felaktig medicinering har minskats med upp till 90% redan inom några månader. Dessutom så skapar digital användning ytterligare en nivå av säkerhet då dokumentering alltid finns sparad medan papper betydligt lättare både kunde förstöras och försvinna under resorna mellan olika patienter. Till detta ska även tilläggas att då den digitala lösningen baseras på en inloggning blir det mycket enklare att följa både patienter och personal på ett helt annat och tryggare sätt.

MCSS med AI underlättar KVÅ-rapportering

MCSS har hela tiden utvecklats med nya funktioner och möjligheter som stäcker sig utöver ren medicinering samtidigt som extremt mycket data samlats in. När vi så i slutet av förra året stod inför nya rapporteringskrav, den så kallade KVÅ-rapportering, där socialstyrelsen en gång i månaden kräver en rapport över samtliga vårdåtgärder utförda av legitimerad personal inom kommunal hälso- och sjukvård så tog Appva nästa steg.

Genom att använda delar av de över 100 miljoner digitala e-signeringar har Appva tränat upp en unik AI- algoritm att identifiera och rapportera KVÅ-koder till Socialstyrelsen vilket bygger bort stora delar av den tidskrävande administration för legitimerad personal.

Detta AI baserade verktyg håller reda på samtliga vårdåtgärder och sammanställer en rapport på formatet Socialstyrelsen efterfrågar, som användaren endast kortfattat behöver korrekturläsa innan den skickas till socialstyrelsen.

–        Vi jobbar idag med 100-tals koder som styr inrapporteringen och fördelen med AI, förutom den automatiska rapporteringen som baseras på vår AI-algoritm, att en AI baserad motor hela tiden lär sig och blir mer precis. Exempel på detta kan vara felstavning av en medicin där Elvedon i ett traditionellt system skulle blivit fel medan ett AI drivet system förstår att det ska vara Alvedon, avslutar Gustav Kjellberg, produktägare KVÅ, Appva.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>