Nöjda brukare hos hemvården
Hem NYHETER Nöjda brukare hos hemvården

Nöjda brukare hos hemvården

Publicerat av: Redaktionen

Hemvårdens resultat i Socialstyrelsens brukarundersökning ”Så tycker de äldre om äldreomsorgen” visar genomgående ett bättre resultat för 2018 än föregående år.

Nöjda brukare hos hemvården 1

Majken Dahlberg i Löberöd är en av alla nöjda brukare som får hjälp av hemvården i Eslöv. På bilden tillsammans med Camilla Hurtig, undersköterska inom hemvården.

I årets mätning svarade 90 procent av brukarna att de sammantaget är nöjda med sin hemvård, 2017 var motsvarande siffra 86 procent. Vid en jämförelse med riket i stort framgår att hemvården i Eslöv står sig bra inom flertalet mätområden, i riket är 88 procent av brukarna sammantaget nöjda med sin hemvård.

– Det goda resultatet för hemvården i årets brukarundersökning kan sannolikt kopplas samman med att hemvårdsverksamheten sedan 2016 infört ett digitalt stöd för verksamhetsnära förbättringsarbete, den så kallade genombrottsmetoden, menar Emma Nydahl, vik. kvalitetscontroller inom Vård och Omsorg.

Genombrottsmetoden är en enkel och effektiv metod som innebär att det genomförs små förändringar i på förhand bestämda steg; planera, genomföra, studera, agera. Med arbetssättet blir de små idéerna till konkreta förändringar och en tydlig ansvarsfördelning görs för involverad personal. Alla förändringar utvärderas kontinuerligt och det nya arbetssättet permanentas då det står klart att förändringen inneburit en förbättring. Arbetssättet innebär också att förbättringar blir en naturlig tankegång i det dagliga arbetet.

Inom ramen för metodiken görs regelbundna mätningar av brukares nöjdhet. Också i dessa mätningar syns en utveckling mot större nöjdhet över tid.

– När hemvården började mäta nöjdheten 2016 avseende bemötande, trygghet och delaktighet var resultaten väldigt varierande, dels mellan de olika tidpunkterna för mätningarna men också mellan de olika hemvårdsområdena. Redan under fjolåret kunde vi ana en förbättring. I årets mätningar syns dock en tydlig förflyttning av resultatet mot en större nöjdhet inom alla hemvårdsområden, men också inom samtliga mätområden.

Läs mer här: https://eslov.se/nyheter/nojda-brukare-hos-hemvarden/

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>