Nu förbättrad tillgänglighet i vården med enklare till digitala besök

Region Stockholm fortsätter arbetet med att öka tillgängligheten inom vården.

Tobias Nässén (M), vård- och valfrihetsregionråd
Tobias Nässén (M), vård- och valfrihetsregionråd

Nu samlas alla regiondrivna vårdcentraler ihop kring en gemensam applikation, som erbjuder videomöten med läkare från klockan 07-21 alla dagar i veckan, också helgdagar.

Applikationen, som går att ladda ner på såväl Apple som Android, heter ”Alltid öppet” och förutom barnmorskeledda videomöten online och ungdomsmottagning för dig upp till 23 år, så lanseras nu också tjänsten Husläkarmottagning Online.

Den höga tillgängligheten är möjlig genom att många vårdcentraler bidrar med läkare. Genom videomöte kan man som patient enkelt möta vården på en plats som passar än själv. Om sjukvårdspersonalen gör bedömningen att patienten kan vara i behov av ytterligare undersökning, provtagning eller uppföljning så kan de hjälpa till med tid för besök på en fysisk mottagning.

-Det är mycket bra att Regionen kan lansera den här tjänsten för Stockholms patienter. Vi har arbetet intensivt med att utöka den digitala vården i Region Stockholm och vi har infört ersättning för digitala videobesök. Det är kul att även Regionens egenregi kan lansera tjänsten och göra ett viktigt bidrag till god tillgänglighet, säger vård- och valfrihetsregionråd Tobias Nässén (M).

De patienter som genomfört videomöte sedan Husläkarmottagning online lanserades den 24 april har fått en enkät efter videomötet. Resultatet av svaren har varit mycket gott och det genomsnittliga betyget är 4,8 av 5 möjliga.

-Det är viktigt att Regionen utformar en vård som är av god kvalitet och som är i takt med tiden. Vi har nyligen också infört ersättning för videobesök inom logopedin och vi tittar även på digitala nybesök för våra Barn- och ungdomsmedicinska mottagningar. Det fina med denna tjänst är vid bedömning att patienten bör träffa en fysisk mottagning kan de skriva en remiss till den vårdcentral som patienten tillhör, eller till annan vårdinstans, säger Tobias Nässén.

När man loggar in i appen för att exempelvis boka ett videomöte, så blir man ombedd att specificera sitt besvär där man har ett antal valmöjligheter. Därefter får man följdfrågor utefter vilka val man gjort, vilket fungerar som en slags första triagering. Besvär som är lämpliga för videomöte är exempelvis allergier, halsont, förkylningar, vattkoppor, sår, födelsemärken, mensvärk, förstoppning och urinvägsinfektion hos kvinnor.

Kort fakta om Stockholms läns sjukvårdsområdes applikation ”Alltid öppet”.

I appen Alltid öppet kan du själv boka videomöten med vården

  • Husläkarmottagning online erbjuder videomöten med läkare alla dagar i veckan mellan klockan 7-21, både vardag som helgdag.
  • Barnmorskemottagning online erbjuder videomöten med barnmorska för rådgivning och förnyelse av preventivmedel eller frågor kring graviditet.
  • Ungdomsmottagning online erbjuder ungdomar upp till 23 års ålder videomöte med kurator och rådgivning kring identitet, sex och preventivmedel.
  • Enskilda vårdcentraler erbjuder möjlighet att boka videomöten och fysiska besök med läkare, sjuksköterska och psykosocialt stöd.
  • Du kan även genomföra videomöten som vården har bokat med dig.

Appen är kostnadsfri att ladda ner, från exempelvis AppStore eller GooglePlay.

I appen kan man enkelt och säkert logga in via sitt mobila BankID och boka ett videomöte på en tid som passar en själv. Även vården kan boka ett videomöte. Några minuter innan avtalad tid loggar man in i appen, för att kunna ansluta till mötet. Videomötet startar när vårdgivaren ansluter. Husläkarmottagning Online drivs av SLSOs vårdcentraler och har öppet 7-21 varje dag i veckan.