Ny tjänst från Huawei hjälper synskadade att ”se” känslor
Hem NYHETERE-HÄLSA Ny tjänst från Huawei hjälper synskadade att ”se” känslor

Ny tjänst från Huawei hjälper synskadade att ”se” känslor

Publicerat av: Redaktionen

Två tredjedelar av all kommunikation mellan människor är icke-verbal och våra ansiktsuttryck är nära sammankopplade med våra känslor.

Ny tjänst från Huawei hjälper synskadade att ”se” känslor 2Samtidigt finns det en värld där andras känslouttryck inte är synliga, en värld som är vardag för blinda och personer med synnedsättning. Nu finns ny teknologi som kan hjälpa personer med synnedsättning att ”se” ett leende.

Huawei har skapat en tjänst som möjliggör nya användningsområden för mobilen. Med hjälp av artificiell intelligens (AI) har man skapat tjänsten Facing Emotions som gör det möjligt att ”se” och uppleva känslor och känslouttryck hos andra på nya sätt. Facing Emotions-appen drivs med hjälp av en kraftfull kamera och innovativ AI-teknologi som finns i Huawei Mate20 Pro. Den inbyggda kameran och AI-teknik översätter sju olika ansiktsuttryck till sju unika ljud. Förhoppningen är att den nya tekniken kan möjliggöra nya användningsområden, bland annat underlätta för personer med synnedsättning att i realtid uppleva andra människors ansiktsuttryck och känslor.

Tjänsten fungerar som så att kameran i mobilen läser av ansiktet på mottagaren som användaren pratar med. Tjänsten identifierar därefter nyckelelement i ansiktet såsom ögon, näsa, ögonbryn och mun och framförallt elementens relation till varandra. Den inbyggda AI-tekniken i mobilen processar det identifierade uttrycket till ett fördefinierat ljud i telefonen eller i hörlurarna. Översättningen sker offline i realtid.

– Vårt arbete med Facing Emotions är viktigt för att visa hur teknik blir tillgängligt för alla och hur innovativ teknik kan möjliggöra nya användningsområden som vi inte har tänkt på tidigare. Vi har intervjuat flera personer med synnedsättning som fått tillfälle att prova tjänsten och ”se” känslor och min förhoppning är att tjänsten kan förenkla användarens vardag, säger Sofia Björnerfors, PR Manager Consumer Business Group på Huawei Sverige.

Facing Emotions utvecklades med stöd av organisationer såsom The Polish Blind Association.

Tillsammans med organisationen har Huawei tillsatt en nyckelgrupp av testpersoner som involverades i utvecklingsfasen av tjänsten. Ett flertal personer med synnedsättning intervjuades om deras behov och därefter utvecklades en lösning utifrån gruppens önskan. Gruppens synpunkter har varit till stor hjälp vid utvecklingen av den slutgiltiga användarupplevelsen när det kommer till alltifrån funktioner, färger och ljud.

En betydande del av arbetsprocessen var ljudet som skapades av den blinde kompositören Tomasz Bilecki – känd för the Invisible Exhibition. Ljuden i tjänsten behövde vara korta, koncisa och enkla för att användaren enkelt ska kunna använda funktionen i vardagen utan störningar. Därtill har man utvecklat en speciell 3D-printad hållare för mobilen som gör det enkelt för användaren att använda Facing Emotions-tjänsten i rätt riktning.

För att visa hur tjänsten kan påverka individer i deras vardagsliv har Huawei skapat en kort dokumentärfilm om några av tjänstens användare. I filmen visas tre viktiga händelser i huvudpersonernas liv, där de får ”se” känslor i deras vardagsliv på nya sätt. De tre huvudpersonerna kontaktades genom lokala partnerskap med organisationer för synskadade i flera olika länder.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>