Hem NYHETERIT-LÖSNING Ny upphandling av Framtidens vårdinformationsmiljö

Ny upphandling av Framtidens vårdinformationsmiljö

Publicerat av: Redaktionen

Den 17 december 2019 beslutade Regionstyrelsen att avbryta den då pågående upphandlingen av Framtidens vårdinformationsmiljö, som bl.a. innebär ett nytt journalsystem och ny teknik för digital samverkan i Stockholmssjukvården.

Ny upphandling av Framtidens vårdinformationsmiljö 3Skälet var bristande konkurrens i de inkomna anbuden. I samband med det fick regiondirektören i uppdrag att snarast återkomma med förslag om ny upphandling, och genom dagens beslut i Regionstyrelsen påbörjas en ny upphandling igår den 18 februari.

Framtidens vårdinformationsmiljö (FVM) är den största investeringen som görs på flera decennier i Stockholm för att modernisera och digitalisera hälso- och sjukvården. FVM ska skapa en bättre arbetsmiljö för vårdens medarbetare, öka patientens insyn och delaktighet i den egna vården, stärka möjligheterna för forskning och kvalitetsutveckling samt bidra till ett bättre resursutnyttjande i vården.

– För att möjliggöra för fler aktörer att lämna in anbud förlänger vi anbudstiden till 11,5 veckor istället för 8,5 veckor. Vi genomför också den nya upphandlingen med öppet förfarande istället för konkurrenspräglad dialog. Vi ger nu samtliga potentiella anbudsgivare möjligheter att granska och lämna in sina anbud, säger Daniel Forslund (L), ordförande i Regionstyrelsens Innovations- och utvecklingsutskott.

För att införandet av FVM ska skapa avsedda nyttoeffekter i vårdens vardag är förankringen med vårdpersonal och verksamheter särskilt viktig. Detta säkerställs bland annat genom att den egenägda vården är välrepresenterad i programmet. Över 300 medarbetare som täcker in en stor del av vårdens specialiteter från samtliga vårdgivare samt patienter har deltagit i arbetet.

– Både personal och patienter behöver skyndsamt bättre digitala stöd för en säkrare och mer sammanhängande vård, därför är denna upphandling så viktig. Vårdpersonalens tid ska gå till att hjälpa människor, idag förlorar de istället orimligt mycket arbetstid pga. teknik som inte funkar och system som inte pratar med varandra. Med moderna digitala stöd ger vi vårdens medarbetare mer tid till patienten, avslutar Daniel Forslund (L).

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>