Oslo satsar på digitala medborgartjänster med Tieto
Hem Teknik Oslo satsar på digitala medborgartjänster med Tieto

Oslo satsar på digitala medborgartjänster med Tieto

Publicerat av: Redaktionen

Oslo kommun har tecknat avtal med Tieto kring utvecklingen av nya digitala tjänster inom vård och omsorg.

Oslo satsar på digitala medborgartjänster med Tieto 2

Mats Brandt, chef för offentlig sektor Tieto i Sverige

Syftet är att öka kvaliteten på medborgarservicen med fler och bättre hembaserade tjänster för invånarna samt underlätta vardagen för personalen.

Avtalet är ett första steg till att skapa en plattform för fler digitala tjänster inom hälsa- och välfärdssektorn i Norge. Idag använder mer än 22 000 anställda i Oslo kommun välfärdslösningar från Tieto. De nya tjänsterna kommer att bygga vidare på befintliga lösningar, särskilt de som används för läkarkontakt. Målet är att leverera nya medborgartjänster redo för pilotdrift i Oslo under hösten 2017. 

– Vi ökar vårt fokus på digitala och säkra tjänster för invånarna. Syftet är att ge bättre möjligheter för samverkan med kommunen, öka tillgängligheten och ge invånarna större möjligheter till att påverka sin egen vård. Våra medarbetares vardag underlättas också genom att hanteringen av förfrågningar allt mer flyttas över till digitala kanaler, säger Stein Schatvet, chef för avdelningen för äldreomsorg och sociala tjänster i Oslo kommun.

Under det senaste året har flera norska kommuner, kommunernas centralförbund och direktoratet för e-hälsa finansierat och genomfört ett nationellt pilotprojekt i syfte att bedöma behov, lösningar och fördelar förknippade med utvecklingen av digitala tjänster inom hälso- och sjukvård, skolhälsovård och omsorgstjänster.

Baserat på pilotprojektet har vissa områden prioriterats för utveckling: säker dialog mellan invånare och kommunen, översikt över bokade och genomförda besök, samt avbokning och meddelande om genomförda besök. I den fortsatta utvecklingen av digitala tjänster betonas även integration med befintliga system och skapandet av standardiserade modeller för nya tjänster.

– Vi är mycket stolta över att få delta i projektet, inte minst på grund av det konkreta mervärde det tillför för såväl invånare som anställda. Den nuvarande kommunikationen baseras till stor del på brev, telefon och e-post. Det finns därför ett stort behov av fler digitala tjänster inom hälso- och sjukvården. Oslo kommun kommer att vara en viktig föregångare i etableringen av en nationell plattform för digitala medborgartjänster i Norge, säger Mats Brandt, chef för offentlig sektor på Tieto i Sverige.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>