Frösunda Omsorg startar nu med digitalisering, för att införa den papperslösa omsorgen.
Istället för journaler, personuppgifter och behandlingsprogram på papper i pärmar, samlas all information i ett digitalt kvalitetssäkringsystem, Sekoia, och på stora pekskärmar i kundernas lägenheter.
– Systemet främjar omsorgens kvalitet och att den rätta behandlingen för varje kund följs. Det ökar tryggheten (och tillgängligheten) för kunderna och minskar även stressen för medarbetarna, förklarar Frösunda Gutasundas verksamhetschef Antonio Mir Cabot som menar att kunderna tycker att personalen får mer tid för dem och har bättre kunskap om deras behov.
Uppgifterna i Sekoia är lättillgängliga för både medarbetare och kunden själv men också för närstående, som kan få information dagligen genom en personlig webbsida. Det nya digitala systemet förbättrar även samarbetet mellan medarbetarna. Att alla uppgifter om kundens individuella behov är lättillgängliga, aktuella och inte försvinner minskar både stressen i det dagliga arbetet och risken för felaktig behandling. Medarbetarna arbetar efter de uppgifter som är inlagda i systemet och signerar direkt hos kunden när man gjort sin uppgift.
För Frösunda omsorg, som går i bräschen för en verksamhetsfilosofi som låter individen bestämma över sin situation och omsorg, kallad Kundens fokus, bidrar Sekoia-systemet till att höja livskvalitén och inflytandet över vardagen ytterligare för kunderna.
Men den papperslösa omsorgen är också ett paradigmskifte ur ett IT-perspektiv, användarens fokus gäller i båda världarna.
– IT ska vara lätt att använda och ge tydliga mervärden för användarna, inte för teknikerna. Sekoia är banbrytande i både IT- och omsrgsbranschen och har precis som Frösunda ett användarens fokus. Det syftar till att underlätta vardagen för alla som är berörda av omsorgen, säger Benjamin Ernryd, CIO, eller IT-chef, för Frösunda Omsorg.