Region Skåne först med att digitalisera service- och fastighetsverksamheten
Hem HÄLSA Region Skåne först med att digitalisera service- och fastighetsverksamheten

Region Skåne först med att digitalisera service- och fastighetsverksamheten

Publicerat av: Redaktionen

Region Skåne har upphandlat en digital plattform för service- och fastighetsverksamheten, en så kallad Integrated Workplace Management Solution (IWMS).

Region Skåne först med att digitalisera service- och fastighetsverksamheten 2Det är en IT-lösning som håller ihop hela processen från ny- och ombyggnationer till leverans av servicetjänster i vårdmiljöer.

– Det här är ett viktigt steg i vår digitaliseringsresa. För att vi också i framtiden ska kunna erbjuda Skånes invånare en tillgänglig och trygg hälso- och sjukvård förutsätter det att vi tar vara på möjligheter i hela organisationen, säger Alf Jönsson, regiondirektör Region Skåne.

Flera landsting arbetar med införande av IT-stöd inom vården på olika nivåer, men Region Skåne är det första landstinget i Sverige som tar ett helhetsgrepp kring digitalisering av fastighets- och servicetjänster.

Den IT-lösning som införs kommer att vara ett stöd till Region Skånes sjukhus, vårdcentraler och tandvårdsmottagningar, inom en geografisk spridning av 11 000 km2.

– Det är mer än ett IT-stöd vi har upphandlat. Vi har investerat i ett verktyg som ska hjälpa oss i utvecklingen av nya och smartare arbetssätt, som i förlängningen ska förenkla både för vårdpersonalen, patienten, och besökare säger Azadeh Lithammer projektledare Region Skåne.

Varje dag läggs ett komplicerat pussel av leveranser på sjukhusen. IT-lösningen kommer att göra det lättare och fungerar som stöd till ett effektivare arbetssätt.

– Vi kommer bland annat att kunna följa bokningar och leveranser i realtid, se vilka rum som är lediga, status för pågående transporter och reparationsarbeten. Det ger både en bättre överblick över vår verksamhet och resursplaneringen samt möjliggör snabbare återkoppling till beställare och andra som är beroende av att vår service fungerar på ett smidigt sätt, säger Azadeh Lithammer.

Medarbetare som jobbar med serviceuppgifter kommer att hantera sina uppdrag via mobila enheter, såsom smarta telefoner. Det gör att felanmälningar eller städuppdrag skickas till den med rätt kompetens som befinner sig närmast och snabbast kan ta sig an uppdraget – något som är tidsbesparande inte minst på sjukhus med stora ytor.

Fakta

  • Den tilldelade leverantören är IBM Svenska AB. Avtalsperioden löper i fem år med rätt till förlängning av avtalet i ytterligare sex år för en maximal potentiell avtalslängd om elva år.
  • Regionservice, serviceförvaltningen i Region Skåne, ansvarar för måltider, lokalvård, transport, textiltjänster, teknisk drift och underhåll av fastigheter, samt administrativa tjänster inom ekonomi- och HR.
  • Regionfastigheter, fastighetsförvaltningen i Region Skåne, ansvarar för ägande och utveckling av Region Skånes ägda och hyrda fastigheter. Samt den samlade planerings- och byggprocessen vid ny- och ombyggnationer av Region Skånes fastigheter.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>