Nu kan patienter chatta med rehabmottagningar.
Det är ett snabbt och smidigt sätt för patienter att få svar på sina frågor, både för dem som har en pågående vårdkontakt och för nya patienter som vänder sig till rehab med besvär.
Rehabmottagningar inom Stockholms läns sjukvårdsområde erbjuder nu även chatt via appen Alltid öppet. Patienter kan ställa frågor till både sjukgymnast/fysioterapeut, dietist, arbetsterapeut samt kiropraktor och få svar i appen inom 48 timmar på helgfria vardagar.
– Chatt är en enkel och snabb kontaktväg. Både för patienter som undrar över om rehab kan hjälpa dem med deras besvär, och för patienter som redan har en pågående behandling hos oss. I chatten kan de komma i kontakt med och få svar från sin behandlande vårdgivare, säger Madeleine Östman, verksamhetschef för Nacka RehabCentrum inom Stockholms läns sjukvårdsområde.
Videomöte kompletterar fysiska besök
Sedan tidigare erbjuder rehabmottagningarna inom Stockholms läns sjukvårdsområde även videomöte via appen Alltid öppet. Det är ett väl fungerande komplement till fysiska besök när patienten inte kan eller bör besöka mottagningen.
– I ett videomöte kan vi exempelvis visa rörelser för patienter som behöver hjälp att komma igång efter operation eller sjukdom. Patienter kan även få hjälp med näringsgenomgång och råd kring kost. Videomöte lämpar sig väl för att följa upp och stämma av läget med patienter, säger Madeleine Östman.
Koll på vården via appen
Förutom chatt och videomöte kan patienter även boka och avboka sina besök hos rehabmottagningen via appen.
– Appen Alltid öppet är ett smidigt hjälpmedel både för att komma i kontakt med oss på flera olika digitala sätt och för att få en överblick över sina bokade tider! Vi rekommenderar alla patienter att ladda ner appen, säger Madeleine Östman.