SciBase tecknar avtal med distributör i Schweiz

SciBase tecknar avtal med distributören CDP SWISS AG i Schweiz. Den initiala försäljningen och marknadsföringen av SciBases produkt Nevisense kommer fokusera på de närmare 400 dermatologer som arbetar på privata kliniker i Schweiz.

Schweiz är det land i Europa som har högst incidens av malignt melanom och varje år diagnosticeras ungefär 2 500 nya fall av sjukdomen, vilket gör marknaden mycket intressant för SciBase. Ungefär 70 procent av de 500 dermatologer som finns i Schweiz är verksamma på heltid på privata kliniker.Carousel_2-920x350

– Schweiz är visserligen en mindre marknad men vi bedömer att det finns en stor potential i landet, eftersom en stor del av undersökningarna sker på privata kliniker som normalt är mer öppna för nya metoder. Med CDP SWISS AG får vi en distributör med väl upparbetade kontakter rakt in i vår målgrupp och som har ett bra track record från liknande produkter, säger Simon Grant, VD på SciBase.

Genom att teckna avtal med en av främsta distributörerna för medicintekniska instrument som riktar sig till dermatologer, CDP SWISS AG, etablerar sig SciBase med sin Nevisense på den schweiziska marknaden. Fokus för CDP SWISS AG kommer att vara de privata dermatologerna men även nio offentliga kliniker som finns på sjukhus, då dessa utvärderar och publicerar resultat från genomförda utvärderingar, vilket kan få spridningseffekter till den privata vården.

– Vi är väldigt glada över att få representera SciBase och Nevisense i Schweiz. Med Nevisense får vården ett objektivt verktyg som hjälper till att identifiera malignt melanom på ett tidigt stadium vilket i slutändan kan rädda liv. Det finns ett stort intresse för att förbättra diagnosticeringen och många schweiziska läkare har redan hört talas om Nevisense från sina tyska kollegor, säger Falk Dörstling, VD på CDP SWISS AG.

CDP SWISS AG är specialiserade på medicintekniska produkter, med fokus på laser, för dermatologer och har god täckning över hela Schweiz. Bolaget har varit verksamt i 10 år och har sedan startat uppvisat starka tillväxtsiffror, mycket på grund av deras goda relationer med målgruppen.

Post Comment