Skandia har minskat sjukskrivningarna hos kunderna med över 50 procent på tio år.
Framgången ligger i förebyggande arbete och att upptäcka risken innan sjukskrivningen är ett faktum. Nu tas nästa steg genom en bonus för medarbetare och kunder för att uppmuntra och mäta välmående och hälsa.
– På Skandia vill vi jobba långsiktigt med forskning och erfarenhet för att motverka ohälsa. Det lönar sig från ett affärsmässigt perspektiv men också för den enskilda individen. Nu tar vi ytterligare ett steg i det arbetet genom att ge incitament för att må bra, säger Frans Lindelöw, koncernchef för Skandia.
I januari kommer alla Skandias medarbetare att få tillgång till hälsoappen Virgin Pulse och därmed få tips om allt ifrån sovvanor till att undvika stress och minska sitt stillasittande. Redan i februari börjar vi erbjuda större kundföretag tillgång till plattformen, erbjudandet gäller kundföretag med försäkring inom hälsokedjan. Kundföretagen kan kostnadsfritt erbjuda hälsoappen till sina medarbetare. Självklart är plattformen ett erbjudande och helt frivilligt för medarbetarna.
– Det är som ett bonusprogram för hälsa – ju mer du deltar desto fler poäng får du och kan byta poängen mot friskvård i form av massage, klättring eller varför inte en danslektion. Poäng får man genom att till exempel ta trapporna eller skaffa bra sovvanor. Det här är ett enkelt och inspirerande sätt att bli medveten om sin livsstil och vad man kan göra för att må ännu bättre, säger Kristina Hagström, hälsostrateg på Skandia.
Hälsoappen är framtagen av Virgin Pulse som är en del av Richard Bransons Virgin Group. Virgin Pulse grundades 2004 och har cirka 2 miljoner anslutna användare, främst i USA.
– Vi kommer att ge bort en hälsobonus på upp till 1000 kronor per år till egna och andras medarbetare som är med i programmet och har uppnått en viss aktivitetsnivå. Genom att ta det här steget vill vi visa att det är lönsamt att förebygga ohälsa, avslutar Frans Lindelöw.
Initiativet med hälsoappen är en fortsättning på Skandias långsiktiga hälsoarbete.