Socialtjänsten mer tillgänglig och transparent med modernt stödsystem
Hem NYHETERIT-LÖSNING Socialtjänsten mer tillgänglig och transparent med modernt stödsystem

Socialtjänsten mer tillgänglig och transparent med modernt stödsystem

Publicerat av: Redaktionen

Dagens medborgare är vana vid hög tillgänglighet, delaktighet och transparens.

För tio år sedan initierades ett utvecklingsprojekt inom socialtjänsten för att möta medborgarnas behov samt bedriva snabbare och säkrare processer. Stödsystemet som utvecklades är en modern webbaserad tjänst vid namn Pulsen combine och nyttjas idag av 25 kommuner.

Allt började för tio år sedan när KSL (Kommunerna i Stockholms Län)

Anders Heland, Pulsen.

Anders Heland, Pulsen

samt Nacka, Täby och Upplands Väsby gick samman i ett utvecklingsprojekt. Man sökte ett bättre arbetssätt inom socialtjänsten som involverade medborgarna i processen. Målet var att arbeta mer enhetligt, få fram tydligare underlag, garantera en säker handläggning och kontrollera att man lever upp till uppsatta mål. Ökad transparens, bättre service och säkrare hantering blev därför utgångspunkten för den upphandling som följde.

Innovationsupphandling

2007 bjöd kommunerna in till en innovationsupphandling där företag ombads komma med förslag på ett nytt arbetssätt och systemstöd. IT-företaget Pulsen vann upphandlingen och utvecklade under 2008 – 2012 ett IT-stöd som man kallade Pulsen combine. 2013 var tjänsten färdig att levereras, idag har man avtal med 25 kommuner runt om i landet.

Möter dagens behov

Pulsen combine är en komplett tjänst för hela den kommunala socialtjänsten. Det är ett modernt, webbaserat stödsystem som effektivt knyter samman medborgare, myndighet och utförare. Varje kategori har sin egen enhet. Tjänsten hanterar processer för äldreomsorgens alla ärenden, HSL, handikappomsorgen samt individ- och familjeomsorgens ärenden.

  • Pulsen combine ger bättre insyn för medborgarna och deras anhöriga och närstående, snabbare och effektivare handläggningstider samt tillgänglighet dygnet runt, berättar Anders Heland, Pulsen.

Tillgänglighet och säkerhet

Pulsen combine används för att följa en enhetlig metodik, skapa strukturerade handläggningar och garantera kvalitet. Tillgänglighet och säkerhet är nyckelord. Systemet ska vara transparent samtidigt som inloggningen är säkrad via certifikat. Alla som gör en ändring loggas och ett formulär kan bara fyllas i en gång. Tack vare att utrymmet för fritext är begränsat minskar risken för att information blir godtycklig. Sparad information visas sedan i flödet där det finns behov av att ha med uppgifterna. Sekretessbelagda uppgifter behöver aldrig lämna systemet vilket ger en säkrare hantering än i den  allmänna postgången. Pulsen combine är byggt från grunden och är en molntjänst. Det innebär en mer ekonomisk lösning vilket gagnar kommuner med en begränsad budget.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>