Stor skillnad med hembaserat hjärtsviktshjälpmedel

I ett pilotprojekt inom TioHundra, där man har testat det digitala hjälpmedlet Optilogg, har sjukhusinläggningarna av hjärtsviktspatienter minskat med 36 procent. Dessutom känner sig patienterna tryggare.

Stor skillnad med hembaserat hjärtsviktshjälpmedel 1
Katarina Sjöström, kvalitetsutvecklare på Norrtälje sjukhus (t v) och Maritha Dahlqvist, hjärtsjukköterska, med Optilogg

Totalt har cirka 55 patienter, knutna till hjärtmottagningen på Norrtälje sjukhus, nu Optilogg hemma. Hjälpmedlet har två delar: en våg och en pekdator, som består av en liten skärm. Patienten väger sig varje morgon och vikten registreras i Optilogg. Utifrån viktförändringar, som kan tyda på att patienten binder vätska, kan denne ordineras en ökad medicinering. Var femte dag lägger patienten in andra uppgifter om sitt mående, som andfåddhet, trötthet och svullnad. Vid tecken på förvärring av tillståndet uppmanas patienten att kontakta sin vårdgivare.

– Med Optilogg hjälper man patienten att ta en aktiv roll i sin egenvård, förklarar Katarina Sjöström, kvalitetsutvecklare på Norrtälje sjukhus.

Projektet genomfördes av TioHundra på Norrtälje sjukhus i två faser mellan oktober 2014 och juli 2016.

Lätt att förstå

Hjärtsjukköterskan Maritha Dahlqvist visar plattan, som är mycket enkel att förstå. Hon säger att trots att många patienter är lite äldre har det inte varit några problem för dem att använda tekniken. För många blir det i stället en trygghet med den dagliga viktregistreringen, det ger en ökad kontroll över hjärtsvikten. Grundinställningarna är anpassade till varje patient, så att till exempel medicineringen blir rätt.

– Patienterna kan alltid ringa oss för rådgivning, och vill och behöver de får de självklart komma in på besök. Vi finns här ändå. Jag tror att många patienter känner att de är ännu mer omhändertagna, säger hon.

I pekdatorn finns också en del information om hjärtsvikt, kost och motion för de patienter som vill veta mer.

En av få studier

Studien i Norrtälje är en av få av det här slaget som har gjorts. Två tidigare kontrollerade studier med Optilogg har utförts, en i Stockholm och en på Gotland. Samarbetet med teknikföretaget CareLigo, som står bakom Optilogg, har varit gott, säger Katarina Sjöström. Hon säger att det absolut inte handlar om att man vill ha mindre patientkontakt, men man vill att det ska vara rätt vård till rätt person vid rätt tillfälle.

– Ofta hamnar hjärtsviktspatienter på akuten och läggs in, vilket ofta är onödigt och framför allt väldigt jobbigt för patienten. Nu tar vi hand om patienterna där de är och när de kommer till oss är det för att de behöver oss.

Ökad livskvalitet

Nästa steg blir att med avstamp i projektet, diskutera hur Optilogg skulle passa in i verksamhetens hjärtsviktsprocesser om man ökar användningen av hjälpmedlet. Katarina Sjöström är mycket nöjd med de resultat man hittills har nått och hoppas på att kunna bredda införandet av Optilogg.

– Det är ju förstås en bonus med snygga siffror. Men det bästa är att hjärtsviktspatienterna kan få en ökad livskvalitet. Man slipper vara ständigt orolig trots att man har en allvarlig sjukdom.