Retail technology-företaget StrongPoint adderar nu en tjänst för automatisk åldersverifiering till flera av sina produkter.
Tjänsten som bygger på ansiktsscanning har utvecklats av det brittiska företaget, tillika digitala identitetsplattformen, Yoti och möjliggör självutcheckning för åldersreglerade produkter, till exempel tobaksvaror. Första land ut att lansera är Estland.
Tjänsten är en vidareutveckling för StrongPoints självutcheckningskassor liksom för deras Click & Collect hämtskåp och Vensafe varuautomater, som många butiker i dagligvaruhandeln idag har installerade. Med hjälp av en ansiktsscanning görs en automatiserad åldersbestämning av kunden. Därigenom kan ett steg i processen att handla åldersreglerade produkter tas bort och självutcheckning möjliggörs. Tjänsten presenterades för första gången vid årets branschmässa EuroCIS och först ut att ta tjänsten i bruk är den estniska kedjan Keila Tarbijate.
Som med all kundcentrerad teknikutveckling är fokus på att förbättra shoppingupplevelsen: genom att varan kan handlas i en helautomatiserad självutcheckningsprocess, vinner kunden tid och slipper avbrott i köpprocessen. För butiken möjliggörs en hundraprocentig självbetjäning i butik så länge kunden inte vill köpa alkoholhaltig dryck, som ju även har andra kriterier vid försäljning.
– Det här är en tjänst som både erbjuder förenkling och snabbhet för konsument och ökar effektivitet och produktivitet för handlaren. Tjänsten finns inte i Sverige än, men borde vara högintressant för handeln även här i takt med att självutcheckning och hämtning via skåp växer. Detta är ett steg i den utveckling vi idag ser mot en mer digitaliserad verklighet, kommenterar Sven Calissendorff, Senior VP Managing Director för StrongPoint i Sverige.
Keila Tarbijate erbjuder tjänsten för kunder som är 29 år eller äldre. Detta för att ha en viss marginal nedåt, så att man inte riskerar att sälja till minderåriga. I Estland har tjänsten tagits emot mycket väl av kunderna, som särskilt uppskattar att tjänsten är enkel att använda och bekväm. Uppskattningsvis 95% av tobaksköpen i butiken görs nu med hjälp av lösningen.
– Att utveckla disruptiv teknologi är kännetecknande för oss på Yoti. Våra tjänster för åldersbestämning används idag för att verifiera sin ålder med hjälp av mobilen i tusentals butiker i Storbritannien. Vi är oerhört nöjda att StrongPoint nu nyttjar vår teknologi och ansluter sig till de framåtblickande digitala pionjärerna, säger John Abbott, Chief Business Officer på brittiska Yoti.