Sällan inträffar plötsliga och dramatiska händelser som, som en chockvåg, sprider sig globalt och radikalt förändrar världen framför våra ögon i en takt som ingen trodde var möjlig.
Det här är vad vi har bevittnat nyligen. Både hälsoriskerna samt de sociala och ekonomiska konsekvenserna är redan omfattande och vi håller tummarna för att vi står tillsammans – på avstånd! – och sedan snabbt kan återgå till en normal vardag.
Värdet av digitalisering
Men det finns faktiskt ljuspunkter också, som är värda att glädjas åt. En av dem är att den nuvarande krisen på rekordtid har övertygat hela befolkningen om värdet av digitalisering.
Den enkla frågan är vad man ska göra om man inte kan träffas i den fysiska världen? Om företag inte kan möta sina kunder, partners, leverantörer eller anställda? Och om medborgare inte kan träffa läkare, skollärare, arbetare, myndigheter eller ens sina egna barnbarn eller föräldrar ansikte mot ansikte?
Svaret har till mycket stor del varit digitala plattformar, mötesplatser och appar online. Något som tusentals företag och miljontals medborgare har omfamnat i en utsträckning som aldrig tidigare skådats. I många situationer gör digitala kanaler det möjligt att upprätthålla kontakt, samarbete och affärer trots fysisk distans.
De gör det möjligt att hålla ett stängt samhälle digitalt öppet så att skolbarn fortfarande kan få vägledning från sina lärare, så att patienter fortfarande kan träffa sin läkare, så att medborgare fortfarande kan fylla kylen utan att behöva gå till stormarknaden, så företag fortfarande kan hålla teammöten och så anställda fortfarande kan genomföra sitt arbete, från hemmakontoret.
Det kan tyckas uppenbart för många av oss svenskar att helt enkelt flytta in i den digitala världen när det behövs. Men det stora, kollektiva digitala språnget som Sverige har tagit nästan från en dag till en annan har bara varit möjlig tack vare att vi i årtionden haft en riktad svensk digitaliseringsstrategi.
Omständigheterna har tvingat många fler människor att aktivt överväga befintliga digitala möjligheter och använda dem. Ett av de tydligaste tecknen är den annars svåra marknaden för mat online, som på kort tid blivit lönsam. En annan är digitala betalningar som för närvarande stiger kraftigt från en redan hög nivå.
Ökad efterfrågan för digital signatur
Ett tredje exempel är den betydande ökningen i efterfrågan bland företag efter säkra och effektiva lösningar för digital signatur. Tidigare har en viss grupp av företag, även i Sverige, varit relativt konservativa när det gäller att implementera digitala signaturer.
Gamla rutiner med signatur på papper och med scanning, kopiering och e-post har hållts igång bara för att man varit van vid det. Men plötsligt, när ledning och anställda är utspridda, företaget måste fortsätta sin verksamhet och säkerheten och effektiviteten måste upprätthållas; då är motivationen för en övergång till digital signatur stor och företagen får upp ögonen för den digitala signaturen. Inte bara för att det är enklare, utan också mycket säkrare. Och faktiskt mer än så; om du inte har en scanner och skrivare på hemmakontoret är digital signatur den enda lösningen.
Ett fjärde exempel är onboarding av nya kunder, till exempel i finansbranschen. Utan möjlighet att träffas fysiskt är det svårt att få nya kunder ombord och samtidigt uppfylla gällande KYC/AML-regler. Använder man en digital identifierings- och autentiseringslösning får man in nya kunder snabbare och säkrare än om man gör det genom att träffa sina kunder ansikte mot ansikte.
Lösningar för framtiden
Jämfört med många andra länder är Sverige, tack vare sin långa digitaliseringstradition, i en särskilt gynnsam position att nyttja den nuvarande krisen på ett konstruktivt och framåtriktat sätt. Det digitala fokuset gör att nya grupper av både medborgare och företag uppgraderar sin digitala beredskap betydligt. Men det betonar också Sveriges förmåga att både utveckla nya affärsidéer som är anpassade till att förändra verkligheten här och nu, och att tänka mer på digitalisering som en framtida svensk exportprodukt.
Den plötsliga accelerationen av digitaliseringen kan gynna Sverige som land på lite längre sikt om vi förstår hur vi marknadsför svensk digitalisering och översätter vår digitala tradition och digitala kunskap till konkreta lösningar. Lösningar som i sin tur kan hjälpa omvärlden att uppnå samma digitala fördelar, som den nuvarande krisen för närvarande gör för vårt eget land.
Sverige måste naturligtvis återgå till verkligheten så snart som möjligt, där vi fysiskt kan träffas med vänner och familj och med kunder och kollegor. Men det kommer att bli en verklighet där vi en gång för alla flyttas kollektivt till en ny nivå av digitalisering. Och vi som land måste förstå detta på bästa sätt för att tjäna på det framöver.