När Daymaker idag presenterar index för bästa kundbemötandet står Synsam som vinnare bland Sveriges optiker.
På den totala listan av 102 kedjor i 15 branscher hamnar Synsam med 87,8 procent på plats nummer fem.
– Kundbemötandet är det viktigaste verktyget vi har för att skapa nöjda och lojala kunder. Inom Synsam fokuserar vi på kontinuerlig utbildning och coaching för att utvärdera och utveckla hur vi hjälper våra kunder på bästa sätt. Det är oerhört glädjande att se att våra optikers och stilexperters jobb ger resultat och ett så fint betyg. Vårt team gör ett fantastiskt jobb för våra kunders ögonhälsa och ögonmode, säger Krister Duwe, Sverigechef inom Synsam Group.
Daymakerindex är återkommande sedan 2009 och visar i år sitt högsta resultat sedan mätningarna började. Den viktigaste faktorn till ökningen är att frågan om man blir erbjuden köpbeslut har ökat markant. Daymakerindex 2020 visar att 34 % får hjälp med sitt köpbeslut i detaljhandeln, jämfört med 19 % år 2019.
Bästa i sin bransch:
Optik Synsam 87,8%
Så gjordes Daymakerindex Butik 2020
Daymakerindex är utvecklat av Daymaker och är årligt återkommande sedan 2009. Mätmetoden är mystery shopping vilket innebär att butikerna har fått besök av mystery shoppers. Undersökningen baseras på 510 observationer fördelade på 102 kedjor verksamma i 15 branscher. Fem observationer har utförts per kedja.Observationerna genomfördes under perioden 2020-01-14 till 2020-02-04. Den kedjan som fick det bästa resultatet i Daymakerindex 2020, Rituals, fick 96 % i totalresultat. Det är det högsta resultatet i Daymakerindex historia.