Det prisbelönta Align GP Growth Summit har i fem år kombinerat det bästa som tandvården har att erbjuda, med talare i världsklass, klinisk expertis och möjlighet för delegater att nätverka med kamrater och kollegor.
Programmet på två dagar är uppdelat i tre beståndsdelar; klinisk utbildning, framtida trender och insikter utifrån tandvård.
Den svenske futuristen Anders Sörman-Nilsson var en av de cirka tjugo bokade talarna på årets upplaga av konferensen. Han är en världsberömd innovatör som drivs av att stimulera positiva förändringar i företag och nya sätt att prata med kunder och patienter. För man kan få sitt företag att växa även i utmanande tider.
– I en era av det vi kallar för digitala disruption uppträder kunder annorlunda jämfört med tidigare. Men som företag idag har det aldrig varit enklare att vara kundcentrerade, eftersom vi sitter på mycket data som vi kan använda.
Enligt Anders Sörman-Nilsson har pandemin fungerat som ett maskhål in i framtiden och utvecklingen går snabbt. Pandemin har enligt honom förändrat den pågående digitala utvecklingen och det finns mycket man kan göra med artificiell intelligens och maskininlärning även inom tandvårdsområdet.
– Vi blir mer digitaliserade varje dag i samhället. Med hjälp av ny digital teknik och data kan vi göra smarta förutsägelser kring tänder och tandhygien till exempel. Digitaliseringen kan även minska tiden vi idag lägger på enkla och vardagliga arbetsuppgifter som kan automatiseras.
Samtidigt kan inte allt bli digitalt menar Anders Sörman-Nilsson.
– Fundera på vad som är ditt “analoga barn” som du inte bör kasta ut med badvattnet. Istället kanske det är något som man kan lyfta på olika sätt och som får just ditt företag att sticka ut.