Tekniken i människans tjänst – Eva Sahlen
Hem TEKNIK Tekniken i människans tjänst – Eva Sahlen

Tekniken i människans tjänst – Eva Sahlen

Publicerat av: Redaktionen

Eva Sahlen från Västerås Kommun har varit drivande i frågan om e-teknik inom socialtjänsten och menar att behovet av att använda digital teknik är stort.

På mässan Mötesplats välfärdsteknologi och e-hälsa i Kista i februari i år delade hon med sig av sina erfarenheter och infallsvinklar.

I Västerås Kommun har man under en 10 årsperiod provat olika pilotprojekt inom digital teknik och lärt sig en hel del. Eva Sahlen har varit drivande och hennes engagemang grundar sig i att hon ser ett stort behov av digitalisering inom socialtjänsten. Dels för att möta framtidens vård och omsorg och dels för att spara resurser. Och inte minst ”egenmakt” att utveckla individens egna makt över sin situation med hjälp av den digitala tekniken. Många talar om att man behöver mer resurser, personal och pengar men Eva vill visa en annan aspekt.

  • Naturligtvis finns det ingen som tackar nej till det, säger Eva. Men jag menar att vi måste jobba mer effektivt med de resurser vi redan har. Och där ser jag att tekniken är ett jätteviktigt utvecklingsområde och viktigt hjälpmedel.

Utgå från användarna

Eva Sahlen från Västerås Kommun

Eva Sahlen från Västerås Kommun

I samtalet på mässan uppkom frågan om e-hemstjänst och webbkamera i sovrummet. Är det en känslig fråga? Nej, menar Eva som förklarade att de som har erbjudits möjligheten har varit väldigt nöjda och faktiskt varit drivande i att ta fram det här hjälpmedlet. Det finns idag mycket teknik med sensorer och robotik och Eva poängterade att de som är föremål för hjälpen ska få vara med och beskriva vilken typ av hjälp de vill ha. Ofta kan de peka på situationer där hjälpmedlen kan användas på ett sätt som beställaren inte har tänkt på.

  • Det blir ett samspel där tekniken är i människans tjänst, framhåller Eva.

Potential i e-hemsjukvård

Så när är det dags för e-hemsjukvård? Eva menar att det finns bra förutsättningar att kunna digitalisera dokumentation och för en sjuksköterska att ta med en bärbar dator och exempelvis koppla upp sig mot kvalitetsregister. Nästa steg kan vara att primärvården kopplar upp sig mot enskilda patienter där till exempel sjuksköterskan kan ha en dialog med primärvården hemma hos patienten.

Digitalisering kräver helhetssyn

Evas tips om man vill utveckla den digitala tekniken inom vården är att utgå från användarna och låta dem beskriva sina behov. Därtill krävs ett samspel mellan personal och förtroendevalda och att tänka kring juridik, etik, metodik och inte minst säkerhet.

  • Digitaliseringen är varken enbart en vård- och omsorgsfråga eller bara en teknikfråga. Den kräver en helhetssyn som inbegriper flera discipliner och kompetenser. Man behöver få ihop allting på ett bra och säkert sätt, avslutar Eva.
 [slideshow_deploy id=’722′]

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>