Att på ett smidigt sätt distribuera, administrera och följa upp vaccinering mot Covid-19 är en av de största logistiska utmaningarna världen ställts inför.
NHS i Skottland byggde en egen lösning på mjukvarubolaget ServiceNows plattform för att nå målet att vaccinera landets 5,5 miljoner invånare på tre månader och nu släpper bolaget en fristående lösning som kan underlätta processen för ännu fler organisationer.
– Att snabbt utveckla effektiva vaccin var den första utmaningen och den medicinska vetenskapen har verkligen bevisat sig på den fronten. Men nu är det dags att kraftsamla för nästa stora utmaning, att snabbt vaccinera människor världen över, säger Bill McDermott, ordförande och vd på ServiceNow.
Den skotska tekniklösningen bygger på ServiceNow:s anpassningsbara plattform och togs fram på bara sex veckor och redan under de första 12 timmarna efter lanseringen den 20 januari hade 220 000 bokningar för vaccination genomförts via applikationen.
Förutom NHS Scotland samarbetar bland annat The State of North Carolina Department of Health and Human Services samt fler än 100 ytterligare organisationer med ServiceNow för att ta fram effektiva processer och verktyg för att hantera vaccinationer.
ServiceNow har dessutom tagit fram ett färdigt verktyg, kallat Vaccine Administration Management, som organisationer kan utgå från för att bygga skräddarsydda digitala verktyg för hantering av vaccination i stor skala. Verktyget kan bland annat hjälpa medborgare få tillgång till korrekt och uppdaterad information, boka tid för vaccination och få notifieringar från de aktörer som administrerar själva vaccinet.
Lösningen synkroniserar bokningen med realtidsinformation från inventariesystem, vilket gör det möjligt att snabbt skala upp och ner vaccinationer i takt med tillgänglighet.
– Att distribuera, administrera och följa upp vaccinationerna är den kanske största logistiska utmaningen sett till de många arbetsflöden som ska synkas. Vi är väldigt stolta över att vara med och bidra till en lösning på den komplexa logistik och den omfattande koordinering som ligger till grund för en effektiv distribution av vaccin, säger Bill McDermott.
ServiceNow har även tagit fram verktyg som underlättar för företag och organisationer att navigera igenom den rådande situationen, bland annat Safe Workplace Suite med fokus på medarbetarsäkerhet och beredskap på arbetsplatsen samt Emergency Response Apps som erbjuder processtöd vid krissituationer. Inom kort kommer ServiceNow att lansera ytterligare lösningar som hjälper företag hantera vaccinationer.
Under pandemiutbrottet våren 2020 införde Region Stockholm en lösning byggd på ServiceNow-plattformen, driftsatt i regionens eget datacenter, för att stödja de mobila team som utförde Covid-tester på särskilda boenden i området, och effektivisera deras arbete. Den nylanserade Vaccin Management-lösningen kan på samma sätt driftsättas lokalt, eller köras från ServiceNows datacenters inom EU.