Regionen fortsätter att utveckla vägar in till vården.
Nu byter den digital tjänsten Hälsodigitalen, där invånare kan chatta med vårdpersonal alla dagar i veckan, namn till 1177 direkt Västerbotten.
Sedan starten hösten 2021 har mer än 30 000 ärenden kommit in till vården via Hälsodigitalen.
Efter god respons från regionens invånare blir den nu en del av 1177 i Västerbotten.
– 1177 är ett av Sveriges mest välkända varumärken och har ett stort förtroende. Namnbytet hjälper till att kommunicera tjänsten till våra invånare som redan vet vilken kunskap som finns bakom namnet, säger Malin Åberg, kommunikationsdirektör.
– Namnbytet blir ett naturligt steg i riktningen mot att 1177 ska vara en ingång och startpunkt till vård och hälsa för invånaren, säger Karina Salomonsson verksamhetschef för telefonrådgivningen i Västerbotten.
Hjälper patienter hela vägen
I dagsläget arbetar åtta sjuksköterskor och fem läkare med tjänsten, som är en viktig del i att alla invånare ska ha en bra och jämlik vård. 1177 direkt Västerbotten kan öka tillgängligheten och invånaren kan starta sitt ärende dygnet runt och få anpassade råd. Vill invånaren även chatta med vården är den bemannad dagtid sju dagar i veckan
Det går fortsättningsvis att nå både via 1177.se eller genom den nya appen 1177 direkt Västerbotten som inom kort finns att ladda ner. Invånare kan även nå tjänsten genom ett knappval när hen ringer 1177 eller sin hälsocentral.
– Vår ambition är att hjälpa patienten hela vägen. 1177 direkt Västerbotten kompletterar den vårdkedja som finns och som guidar patienter rätt. Om personalen bedömer att det behövs ett fysiskt möte så kan vi boka in det, säger Karina Salomonsson.
Stora fördelar för både invånare och vården
I samband med namnbytet får tjänsten även en uppdatering som förenklar användningen. Förhoppningen är att fler invånare ska få upp ögonen för tjänsten.
Utöver att hjälpa invånare till rätt vård och minska trycket på exempelvis hälsocentraler kan 1177 direkt Västerbotten även öka regionens attraktion som arbetsgivare eftersom den erbjuder medarbetare att jobba på distans.
Samarbeten för invånare
Under våren lanserar fler regioner samma tjänst och det ger möjlighet till samarbeten, precis som inom telefonrådgivningen. Något som kan ge positiva effekter för invånare som använder tjänsten.
– Vi skulle kunna hjälpas åt om någon region har långa köer eller sjukfrånvaro. Det kan göra att invånare snabbare kan få hjälp. Det är något vi tittar på lite längre fram, säger Karina Salomonsson.