Nu lanseras Sveriges första digitala vårdcentral som tacklar de språkliga och kulturella skillnaderna i vården.
Daqatra vänder sig mot den multietniska målgruppen i Europa med en lösning som gör det möjligt att få samtala med en samspråkade läkare via videomöte.
-Vi har tagit ett stort steg mot att eliminera språkbarriärer i vården för miljoner av människor enbart i Europa. Med digital teknik och en tydlig vision kommer vi att sträva efter att erbjuda vård som patienten förstår! säger Häni Ashkar, vd och en av grundarna av Daqatra.
Behovet av lösningar som överbryggar språkbarriärer är påtagligt. Flera studier vittnar om konsekvenserna av att vårdgivare och patient inte förstår varandra. Kvalitén sjunker, flera ombesök krävs, bristande tillit, feldiagnoser ökar och kostnader för landsting och vårdcentraler fortsätter stiga. Bristen av rätt läkare för rätt patient är ett stort problem. Liknande trend ses över hela Europa och är en utmaning för generationer framöver. Den multietniska målgruppen i Sverige är särskilt utsatt och få bra alternativ finns. Enligt en rapport från socialstyrelsen 2016 tolkades minst 1 miljon tolkuppdrag under 2015 bara i primärvården och få av dom utfördes av auktoriserade tolkar.
-För oss är lika vård för alla oavsett språkförbristningar en självklarhet. Idag får många patienter nöja sig med icke auktoriserade sjukvårdstolkar. Det här är en bortglömd målgrupp som gång på gång riskerar att bli misstolkade i vården. Nu finns det ett alternativ till både privatpersoner och vårdgivare för att överbrygga problemen säger Häni Ashkar.
Daqatras läkare kan bistå med rekommendationer om behandling, ställa diagnos och vid behov skriva ut recept eller skicka remiss till vidare vård. Daqatra kommer hålla öppet mellan kl. 18-21 närmaste veckorna och övergå till längre öppettider under april. På Daqatra finns läkare som pratar arabiska, persiska, dari, kurdiska, svenska, engelska och snart även somaliska.