Cirka 1.3 miljoner svenskar i vuxen ålder tar hand om en anhörig i hemmet. Anhörigvård kan innebära allt från att ge stöd i form av enklare vardagssysslor till att på heltid ta hand om sin närståendes vård i hemmet.
På grund av lagar och regler kring vad, på vilket sätt och med vem man får dela personlig information och patientdata kan vård och omsorgsutförare idag inte använda t ex e-mail, sociala media och sms för att dela information med anhöriga och brukare. Kommunikationen sker därför huvudsakligen via telefon och med anteckningar i t ex noteringshäften, papperskalendrar eller Post-it lappar. Informationen som delas kan vara allt från inköp av mat, mediciner och tider för läkarbesök och bokning av tvättstugan dvs information om vanliga vardagsbestyr som behöver fungera när en person vårdas i hemmet.
I syfte att underlätta samordning och kommunikation mellan hemtjänsten, anhöriga och personer som vårdas hemma har Inclose Solutions AB, tillsammans med hemtjänsten i ett antal kommuner, utvecklat appen TRIXXA för att förenkla vård av anhörig i hemmet. TRIXXA finns idag som en första version för Android och Apple. Appen lanserades i augusti 2019 med ett antal basfunktioner för att planera, synka och kommunicera vardagsaktiviteter som t ex inköp av mat. TRIXXA är gratis upp till 6 användare.
TRIXXA skapar tillfälligt sammansatta team runt en aktivitet. Detta innebär att man inte behöver ha några fasta grupper utan kan bjuda in personer till en aktivitet efter behov. De personer som bjuds in till en aktivitet ser bara information kring den aktuella aktiviteten och inget annat.
Informationsflödet i TRIXXA följer aktiviteten och inte som vanligt avsändaren jmf t ex e-mail. Detta innebär att all information och kommunikation kring aktiviteten finns i ett flöde vilket medför att man inte behöver leta i stacken av e-mail efter vad var det vi egentligen bestämde.
Att synka en aktivitet följer vidare en annan logik än delegering av en aktivitet. Delegering innebär att man tilldelar en person ett ansvar för en aktivitet medan synkronisering innebär samordning mellan flera personer runt en aktivitet. Samordning kräver löpande kommunikation under aktivitetens genomförande.
Användaren har även full kontroll över vem som får skicka aktivitetsförfrågningar och meddelanden till hen. Detta innebär att det inte kommer in någon skräppost, reklam mm i inboxen. Utöver detta finns det funktioner för att t ex skapa aktiviteter direkt från ett sms, hantera samordning kring inköp av mat, tal-till text, videosamtal mm.
- Vi arbetar idag med att skapa interaktion mellan TRIXXA och sensorer för att kunna utnyttja sensorteknologi för t ex monitorering under nätterna och tittar även framöver på hur vi kan använda AI i TRIXXA, säger Satu Johansson VD på Inclose Solutions AB.
Genom att hantera samordning och kommunikation i en kanal underlättas vardagen för anhöriga och vårdgivare. TRIXXA bidrar även till att öka effektiviteten i hemtjänsten genom att minska antalet telefonsamtal från anhöriga, minskat antal bomkörningar samt en förbättrad planering av personalresurserna.
Satu Johansson avslutar med att konstatera att;
- Det saknas inte lösningar för de utmaningar man har inom vård och omsorg men digitaliseringen går alldeles för sakta…så sakta att man riskerar att inte klara av de vård och omsorgsbehov som uppstår inom en ganska nära framtid.
Cirka 1.3 miljoner svenskar i vuxen ålder tar hand om en anhörig i hemmet. Anhörigvård kan innebära allt från att ge stöd i form av enklare vardagssysslor till att på heltid ta hand om sin närståendes vård i hemmet.
På grund av lagar och regler kring vad, på vilket sätt och med vem man får dela personlig information och patientdata kan vård och omsorgsutförare idag inte använda t ex e-mail, sociala media och sms för att dela information med anhöriga och brukare. Kommunikationen sker därför huvudsakligen via telefon och med anteckningar i t ex noteringshäften, papperskalendrar eller Post-it lappar. Informationen som delas kan vara allt från inköp av mat, mediciner och tider för läkarbesök och bokning av tvättstugan dvs information om vanliga vardagsbestyr som behöver fungera när en person vårdas i hemmet.
I syfte att underlätta samordning och kommunikation mellan hemtjänsten, anhöriga och personer som vårdas hemma har Inclose Solutions AB, tillsammans med hemtjänsten i ett antal kommuner, utvecklat appen TRIXXA för att förenkla vård av anhörig i hemmet. TRIXXA finns idag som en första version för Android och Apple. Appen lanserades i augusti 2019 med ett antal basfunktioner för att planera, synka och kommunicera vardagsaktiviteter som t ex inköp av mat. TRIXXA är gratis upp till 6 användare.
TRIXXA skapar tillfälligt sammansatta team runt en aktivitet. Detta innebär att man inte behöver ha några fasta grupper utan kan bjuda in personer till en aktivitet efter behov. De personer som bjuds in till en aktivitet ser bara information kring den aktuella aktiviteten och inget annat.
Informationsflödet i TRIXXA följer aktiviteten och inte som vanligt avsändaren jmf t ex e-mail. Detta innebär att all information och kommunikation kring aktiviteten finns i ett flöde vilket medför att man inte behöver leta i stacken av e-mail efter vad var det vi egentligen bestämde.
Att synka en aktivitet följer vidare en annan logik än delegering av en aktivitet. Delegering innebär att man tilldelar en person ett ansvar för en aktivitet medan synkronisering innebär samordning mellan flera personer runt en aktivitet. Samordning kräver löpande kommunikation under aktivitetens genomförande.
Användaren har även full kontroll över vem som får skicka aktivitetsförfrågningar och meddelanden till hen. Detta innebär att det inte kommer in någon skräppost, reklam mm i inboxen. Utöver detta finns det funktioner för att t ex skapa aktiviteter direkt från ett sms, hantera samordning kring inköp av mat, tal-till text, videosamtal mm.
- Vi arbetar idag med att skapa interaktion mellan TRIXXA och sensorer för att kunna utnyttja sensorteknologi för t ex monitorering under nätterna och tittar även framöver på hur vi kan använda AI i TRIXXA, säger Satu Johansson VD på Inclose Solutions AB.
Genom att hantera samordning och kommunikation i en kanal underlättas vardagen för anhöriga och vårdgivare. TRIXXA bidrar även till att öka effektiviteten i hemtjänsten genom att minska antalet telefonsamtal från anhöriga, minskat antal bomkörningar samt en förbättrad planering av personalresurserna.
Satu Johansson avslutar med att konstatera att;
- Det saknas inte lösningar för de utmaningar man har inom vård och omsorg men digitaliseringen går alldeles för sakta…så sakta att man riskerar att inte klara av de vård och omsorgsbehov som uppstår inom en ganska nära framtid.