Vårdspecialisten MercyAscot satsar på datadriven vård med svenskgrundade Qlik
Hem NYHETER Vårdspecialisten MercyAscot satsar på datadriven vård med svenskgrundade Qlik

Vårdspecialisten MercyAscot satsar på datadriven vård med svenskgrundade Qlik

Publicerat av: Redaktionen

MercyAscot, en av Nya Zeelands största privata sjukhusaktörer, har valt svenskgrundade Qliks analysplattform för att förbättra vården, öka effektiviteten och fatta bättre långsiktiga verksamhetsbeslut.

Vårdspecialisten MercyAscot satsar på datadriven vård med svenskgrundade Qlik 2Genom förbättrad visualisering och analys av organisationens data har man hittat nya sätt att optimera verksamheten, vilket snabbt lett till ökad kundnytta.

MercyAscot har i över 100 år fokuserat på att ge sina patienter en oöverträffad och personlig vård. Idag hanterar koncernens 600 medarbetare tusentals kirurgiska ingrepp årligen. Satsningar på ny innovativ teknik har varit kärnan i organisationens framgångar och nu implementerar bolaget Qlik för att dra nytta av den stora volymen data som samlats under åren, med det huvudsakliga målet att kunna förbättra de tjänster som man erbjuder sina patienter.

I stället för att förlita sig på statiska rapporter som ofta tog lång tid att ta fram, önskade MercyAscot ett system som gjorde det möjligt för personalen att agera snabbare på exempelvis patienters återkoppling. För att uppnå detta behövde MercyAscot koppla samman ett flertal olika datakällor och system från olika avdelningar. I och med Qliks plattformsbaserade och öppna lösningar kunde detta göras på ett effektivt sätt.

– Som organisation var vi tidigare rika på data, men fattiga på information. Vi var tvungna att kämpa för att bearbeta våra data tillräckligt snabbt för att möta behoven från de olika affärsfunktionerna, och förstod att en förändring var nödvändig, säger Dr Lloyd McCann, Direktör för medicinska tjänster på MercyAscot.

Läs mer om hur MercyAscot använder sina data för att effektivisera verksamheten här.

Flera ledande europeiska vårdaktörer förbättrar patientupplevelsen med Qlik

Organisationer inom vårdsektorn måste fortlöpande hitta nya sätt att leda den digitala utvecklingen och förbättra service och vård på, samtidigt som kostnaderna behöver hållas nere. Utmaningen för hela vårdsektorn är att hitta flaskhalsar för att motverka långa väntetider, eller undersöka leverantörs- och upphandlingskostnader för att se var besparingar kan göras.

Som ett led i detta använder flera ansedda sjukvårdsorganisationer i Europa Qlik som plattform i analysarbetet. Med hjälp av Qliks lösningar har bland annat Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Slingeland Ziekenhui, Consorci Sanitari Integral och Veiligheidsregio Noord-Holland Noord minskat väntetiderna i vården, reducerat kostnaderna och förbättrat servicen till patienter.

I Sverige använder, förutom Sahlgrenska, även Karolinska Institutet och Uppsala ambulanstjänst Qlik i sin verksamhet. Därutöver använder en mängd lokala och regionala vårdgivare i Sverige Qliks lösningar. Globalt använder över 1500 vårdorganisationer Qlik för att förbättra vården och servicen till sina patienter.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>