Playscan är ett spelansvarsverktyg som ska hjälpa människor att inte spela bort för mycket pengar på spelsajter. Men verktyget används ofta bara en enda gång av spelare och därför riskerar effekten av hjälpen att utebli, visar en ny avhandling i psykologi.
– Syftet med min forskning har varit att undersöka hur verktyg som Playscan kan förändra spelbeteende bland människor som spelar bort mycket pengar. Jag ville förstå hur dessa verktyg används och om det fanns olika typer av användare, säger David Forsström, doktorand vid Psykologiska institutionen, som precis har disputerat med avhandlingen ”The use and experience of responsible gambling tools: An explorative analysis of user behavior regarding a responsible gambling tool and the consequences of use”.
Spel om pengar på nätet har vuxit exponentiellt sedan det blev tillgängligt i mitten av 1990-talet, både när det gäller hur mycket pengar som omsätts och antalet sajter. I dagsläget är spel som inte sker online reglerat med hjälp av öppettider och restriktioner. Men spel på nätet erbjuder sina produkter dygnet runt utan någon typ av övervakning. Det är lättare att börja spela och därmed också lättare att fastna i ett spelberoende.
– Omkring 1, 7 procent av befolkningen i Sverige har ett risk- eller problemspelande. Även om det låter lite måste man komma ihåg att det i hög utsträckning även drabbar personer runt omkring individen som spelar.
Förutom psykologisk behandling finns det en rad initiativ för att minska överdrivet spelande. Svenska Spel har till exempel sedan 2007 använt sig av spelansvarsverktyget Playscan för att hjälpa sina kunder att minska sitt spelande. Playscan är tillgängligt via olika spelsajter. Väl inloggad på en spelsajt kan en spelare gå vidare till verktyget. Har det fungerat? Det ville David Forsström ta reda på.
– Verktyget gör en riskbedömning baserad på hur en person har spelat och ger feedback och råd kring risker och hur individen kan minska sitt spelande, säger David Forsström.
I sin avhandling har han undersökt hur spelare använder sig av Playscan både genom att analysera faktiskt användande hos 10 000 spelare och genom att intervjua 20 spelare om deras erfarenhet av Playscan. Han har också undersökt hur ett frågeformulär om negativa konsekvenser av spelande fungerar i verktygets kontext.
Undersökningen visade att Playscan används i ganska hög grad initialt av spelarna, men inte flera gånger.
– Spelarna har en positiv syn på Playscan, men de använder inte verktyget särskilt mycket ändå. Det kan vara en delförklaring till varför verktyget har låg effekt. Spelarna efterfrågade mer feedback som ett sätt att öka intresset för verktyget och dess potentiella gynnsamma effekter, säger David Forsström.
Hans förhoppning är att resultaten kan användas för att förbättra spelansvarsverktyg och därmed bidra till att individer som spelar om pengar kan få hjälp att minska sitt spelande.
– Ett bättre verktyg kan potentiellt hjälpa fler att minska sitt spelande. Det får positiva effekter för den som spelar och för personer i spelarens närhet. Samtidigt får det också effekter på samhällsnivå i och med att färre spelare utsätts för de negativa konsekvenser som spel om pengar för med sig.