Sex vårdcentraler i Praktikertjänst har infört ett webbaserat system som innebär att tillgängligheten för patienterna förbättras.
Systemet – som funnits inom Praktikertjänst i drygt ett år – frigör tid för både läkare och andra medarbetare på vårdcentralen, bland annat genom förenklad dokumentation.
Systemet – som utvecklats av svenska teknikbolaget Collabodoc och Microsoft – är uppskattat av både patienter och medarbetare och har införts på Trådgårdstorgets vårdcentral i Linköping, på Laurentiuskliniken i Falkenberg, på Cederkliniken i Piteå, på Odensvi vårdcentral i Västerås och på Rudans och Flottiljens vårdcentraler utanför Stockholm.
– Genom den här lösningen har vi bättre möjligheter att erbjuda hög tillgänglighet och arbeta mer effektivt, säger Jonas Persson, läkare och verksamhetschef på Trädgårdstorgets vårdcentral i Linköping, som arbetat med systemet sedan i maj förra året.
Lösningen används för patienter med akuta, lättare besvär och innebär att läkaren inte behöver lägga ner lika mycket tid som tidigare på patientens sjukdomshistoria.
Redan i väntrummet svarar patienten via pekskärm på ett tiotal frågor om besvären. Efter att svaren fyllts i så pratar en sjuksköterska med patienten för att bekräfta svaren. Sjuksköterskan kan därefter ordinera prover och i vissa fall även lösa frågorna utan att en läkare kopplas in.
– Satsningar på e-hälsa och digitalisering krävs för att Praktikertjänst ska vara ett fortsatt konkurrenskraftigt vårdföretag. Vi måste möta patienterna på deras villkor och genom ny teknik kan vi öka effektiviteten och tillgängligheten samt förenkla dokumentationen samtidigt som patienter slipper sitta och vänta onödigt länge på mottagningen, säger Göran Modin, affärsområdeschef Hälso- och sjukvård på Praktikertjänst.