L’Oréal revolutionerar skönhetsrutiner med omfattande refill-initiativ
Hem LIVSSTILL’Oréal revolutionerar skönhetsrutiner med omfattande refill-initiativ

L’Oréal revolutionerar skönhetsrutiner med omfattande refill-initiativ

Publicerat av: Redaktionen

L’Oréal Group, en global ledare inom skönhet, lanserar idag en banbrytande expansion av sitt refill-program, som gör det enklare för konsumenter att välja hållbart utan att kompromissa med sina favoritprodukter och dagliga rutiner.

Det här initiativet är ett tydligt bevis på L’Oréals åtagande att förena skönhet och ansvarstagande.

L’Oréal gör det nu enklare än någonsin att göra hållbara val. Refillmöjligheter erbjuds i dag inom ett brett utbud av älskade varumärken och produktkategorier, från hudvård och hårvård till dofter och makeup. Det går nu att fylla på den populära CeraVe Moisturizing Lotion, ge håret nytt liv med en L’Oréal Paris Elvital-refill, eller återupptäcka en signaturdoft i en påfyllningsbar flaska, samtidigt som den individuella miljöpåverkan minskas avsevärt.

L’Oréal revolutionerar skönhetsrutiner med omfattande refill-initiativFör L’Oréal är detta initiativ inte bara en droppe i havet. Det är en kraftfull våg av förändring. Företaget har som mål att minska resursanvändningen i sin förpackningsproduktion med 20 % till år 2030 och att använda 100 % återvunnen eller biobaserad plast. Refillerna är ett stort steg mot att uppnå dessa ambitiösa mål och minskar både användningen av råmaterial och plast. De nya refillerna från L’Oréal Paris Elvital använder exempelvis 60 % mindre plast jämfört med motsvarande schampoflaska och finns tillgängliga i 250- och 500 ml-format.

– Vi vill inte bara följa utvecklingen inom hållbarhet, vi vill leda den. På L’Oréal handlar innovation inte bara om nästa skönhetsgenombrott, utan om att bana väg för en mer hållbar framtid för hela branschen. Vi är fast beslutna att göra refiller till det nya normala inom skönhet, inte ett nischalternativ. Det här initiativet ger konsumenter makten att göra medvetna val som är bra både för planeten och plånboken, säger Anna Weste, Managing Director för L’Oréal Nordic

L’Oréals satsning stöds av färska konsumentinsikter. En nyligen genomförd undersökning i Sverige och Danmark visar att efterfrågan på hållbara skönhetslösningar ökar, men att kunskapen om refillmöjligheter inom skönhetskategorin är låg. Många konsumenter, som gärna vill göra miljösmarta val, förknippar refiller med hushållsprodukter och missar deras potential inom skönhet. Det här initiativet syftar till att överbrygga den klyftan och visa hur smidigt, prisvärt och miljövänligt det kan vara att fylla på sina favoritprodukter.

Utrullningen är redan i gång. 13 varumärken erbjuder nu nordiska konsumenter sina skönhetsfavoriter i refill- eller påfyllningsbara format, däribland: Kiehl’s, YSL, Lancôme, Prada, Armani, L’Oréal Paris, CeraVe, La Roche-Posay och Kérastase. En ännu större expansion planeras under 2025.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>