Nu blir det enklare att få beslut om trygghetslarm
Hem ÄLDREOMSORG Nu blir det enklare att få beslut om trygghetslarm

Nu blir det enklare att få beslut om trygghetslarm

Publicerat av: Redaktionen

Borås Stad lanserar en ny e-tjänst för ansökan om trygghetslarm.

Vård- och äldreförvaltningen blir först ut i staden med att delegera beslut till en automatiserad beslutsfunktion.

I dag lanserar Borås Stad en e-tjänst med automatiserat beslutsfattande.

Med den nya e-tjänsten kan boråsare som är 70 år eller äldre ansöka om trygghetslarm dygnet runt och få beslut snabbare. Digitaliseringen erbjuder kortare handläggningstid och frigör resurser för mer komplexa ärenden. Den här utvecklingen av ansökningsprocessen ersätter inte möjligheten att ansöka via telefon eller skriftligt.

– Det är verkligen inspirerande att få vara först ut i staden med att erbjuda en digital handläggning för boråsarna. Den nya tekniken skapar bättre förutsättningar både för den enskilde och för våra medarbetare, säger Johan Wikander (L), ordförande i Vård- och äldrenämnden.

Lämplig process för automatisering

I Borås har drygt 3500 personer trygghetslarm som en beviljad insats. De flesta personer över 70 år brukar bli beviljade trygghetslarm och varje år godkänns ungefär 1000 ansökningar. Nu kan personer som ansöker få beslut redan inom fem arbetsdagar.

– Att vi valt just trygghetslarm beror på att det är den vanligaste insatsen som beviljas och det är sällan vi avslår en ansökan. Det är den mest lämpade processen att automatisera. Vi är glada över att kunna erbjuda en snabbare handläggning och en ökad tillgänglighet för boråsaren, säger Ulrika Zettergren Johansson, verksamhetschef äldreomsorg myndighet.

Nu blir det enklare att få beslut om trygghetslarm

– Äntligen är vi på väg mot en mer digitaliserad socialtjänst. Vi har arbetat intensivt med att automatisera trygghetslarmprocessen och nu är vi i hamn. Det känns spännande att vara en del av det här projektet och förenkla handläggningsprocessen för boråsaren, säger Avan Haideri, processledare på Vård- och äldreförvaltningen.

E-tjänsten för ansökan om trygghetslarm finns på Borås Stads webbsida. Den nya e-tjänsten ersätter inte tidigare alternativ för ansökan. Den som vill kan fortfarande ringa eller skicka in sin ansökan skriftligt. Då hanteras ärendet manuellt av en biståndshandläggare.

 

 

 

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>