Kungsbacka kommun tränar en AI-assistent för svensk offentlig sektor
Hem AI Kungsbacka kommun tränar en AI-assistent för svensk offentlig sektor

Kungsbacka kommun tränar en AI-assistent för svensk offentlig sektor

Publicerat av: Redaktionen

Medarbetare i Kungsbacka kommun är nu i gång med träningen av en AI-driven assistent för offentlig sektor.

I projektet ingår ytterligare två kommuner och tre regioner och leds av AI Sweden, Sveriges nationella center för tillämpad artificiell intelligens.

Kungsbacka kommun tränar en AI-assistent för svensk offentlig sektorLotta Nord, biträdande förvaltningschef inom Vård & Omsorg, är en av dem som står bakom att Kungsbacka kommun är en av de kommuner som testar den banbrytande idén.

– Tanken väcktes redan i samband med att ChatGPT släpptes. Vi började med en gång spåna på hur en sådan skulle se ut för vår personal. Vi såg direkt att det skulle kunna revolutionera vårt arbetssätt och få vår personal att räcka till fler när antalet vårdtagare nu ökar drastiskt, säger Lotta Nord, biträdande förvaltningschef på Vård & Omsorg i Kungsbacka.

– När vi sedan, via vår digitaliseringschef Iwona Carlsson och vår utvecklingschef Anneli Skoglund, fick frågan från AI Sweden sa vi ja direkt. Tillsammans med resurser från Kommunledningskontoret har ett intensivt arbete skett under våren för att göra verklighet av idén, fortsätter Lotta Nord.

Stort rekryteringsbehov

Svensk offentlig sektor står inför flera utmaningar under de kommande åren, där bristen på personal är en av de mest centrala. Enligt prognoser från Sveriges Kommuner och Regioner kommer 410 000 personer att behöva rekryteras under åren fram till och med 2031. Bara i Kungsbacka skulle vi behöva anställa ca 2500 – 3 000 personer för att möta upp behovet inom vård och omsorg under de närmsta tio åren. Vi rekryterar idag ca 100 – 150 medarbetare per år.

– Det här är en ekvation som inte går ihop, och är ett problem som vi och alla andra inom offentlig sektor står inför och redan känner av, bekräftar Lotta Nord.

Ökad användning av artificiell intelligens är ett sätt att minska rekryteringsbehovet, genom att hitta nya sätt att jobba som ökar både effektiviteten och kvaliteten i verksamhetsprocesser. Enligt en beräkning som DIGG, Myndigheten för digital förvaltning, publicerade 2019 har AI potential att spara 140 miljarder kronor om året i offentlig sektor.

Ett stort samarbetsprojekt

Projektet En gemensam digital assistent för offentlig sektor är ett samarbete mellan svenska myndigheter, kommuner, regioner och näringslivet, koordinerat av AI Sweden. Syftet är att främja nationell samverkan kring AI för textuppgifter och skapa förutsättningar för gemensamma lösningar i offentlig sektor.

– Jag är så imponerad och tacksam för det teamwork som vi har i kommunen i den här frågan. Våra metodutvecklare från Vård & Omsorg har tillsammans med resurser från Kommunledningskontoret gjort ett fantastiskt jobb för att möta upp AI Sweden behov för att lyckas med det här projektet, säger Lotta Nord.

Ska bli enklare för personal närmast omsorgstagaren

Genom att involvera medarbetare som arbetar närmast omsorgstagaren ser man till att AI-modellerna blir relevanta och effektiva för respektive verksamhet. I praktiken innebär det att i stället för att medarbetaren som jobbar närmast patient behöver ringa ett samtal när osäkerhet uppstår eller bläddra i olika dokument, är tanken att svaren ska komma från den digitala assistenten i den anställdes telefon.

– Baserat på de rutiner och riktlinjer som vi har lagt in i databasen tränas AI-assistenten nu i att kunna ge svar på olika frågor. Sen kommer omsorgspersonal att få testa assistenten för att se om vi behöver träna den på fler saker. Det är viktigt att de får de svar som de behöver och att det blir ett stöd för dem i vardagen, säger metodutvecklare Gina Johannisson.

– Medarbetarna i organisationerna har den absolut viktigaste rollen i utvecklingen av en digital assistent för offentlig sektor. För att utveckla AI-verktyg som verkligen gör skillnad och skapar värde, krävs mer än bara teknisk expertis. Det krävs gedigen kunskap och förståelse för de specifika verksamhetsområden där tekniken ska tillämpas. Vi behöver kombinera domänkunskap och teknisk kunskap för att kunna skapa skräddarsydda och värdeskapande AI-lösningar, säger Jonatan Permert, projektledare på AI Sweden.

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>