Den viktiga personalvården i din städverksamhet
Hem HÄLSAPSYKISK OHÄLSA Den viktiga personalvården i din städverksamhet

Den viktiga personalvården i din städverksamhet

Publicerat av: Redaktionen

Att din personal mår bra och har en god hälsa är en grundpelare för en blomstrande verksamhet.

Men vad är då personalvård och personalhälsa? Den vanligaste förekommande formen är att ge sina anställda ett friskvårdsbidrag som exempelvis enklare aktiviteter med inslag av motion eller för behandling som är avstressande eller motverkar ömhet och stelhet.

Du kan också använda det till kostrådgivning och rådgivning i samband med rökavvänjning, men personalvård är också att få personalen att stanna kvar, känna sig motiverad och se till att de har de förutsättningar de behöver för att kunna göra ett bra jobb.

Hur ser det ut på er arbetsplats?

Ofta månar verksamheterna om sina medarbetares fysiska hälsa men den mentala aspekten bör även uppmärksammas och förebyggas lika naturligt som den fysiska.

Den viktiga personalvården i din städverksamhetPsykisk ohälsa den vanligaste orsaken till sjukfrånvaro – som ångest, depression, stress och utmattning –leder ofta till långa sjukskrivningar. Det finns därför ett stort behov av kunskap om insatser för att förebygga psykisk ohälsa i arbetslivet.

Det går att förebygga olika former av psykisk ohälsa exempelvis genom att fokusera på ökad delaktighet, nya processer och strukturer, eller en diskussion om den psykosociala och fysiska arbetsmiljön.

På individnivå kan man uppnå effekter genom att fokusera på stresshantering, mindfulness, yoga eller meditation.

Det är ju vanligt med någon form av uppstart/kick off efter julsemestern. Det enklaste sättet att förklara vad en kick-off är, är kanske att översätta det till svenska. En kick-off är helt enkelt en avspark för en ny period, ett nytt projekt eller en nystart. Det är alltså ett event eller aktivitet som ska inleda något nytt!

Hälsan i fokus

Hos oss har vi startat upp det nya året med en kick off med hälsan i fokus, främst med fokus på den mentala biten. Vi har utsett en hälsokoordinator i gruppen som har ett uppdrag framöver att inspirera och motivera till att vi alla ska ta hand om vår hälsa. Vi har två i gruppen som har utbildning i yoga och meditation. Vi kommer byta ut alla söta kakor till nyttigare alternativ.

Vad är det då som gör vissa arbetsplatser friskare än andra? Jo de arbetar aktivt med ett antal friskfaktorer. Friskfaktorer och är tillstånd som gör att vi mår bra och presterar på arbetet. Det handlar bland annat om att medarbetare uppfattar arbetsplatsen som schysst och rättvis, att ledarskapet är bra, att samtalsklimatet är öppet och tillåtande, att krav och resurser balanseras och att signaler på ohälsa fångas upp tidigt.

Missa inte vår hälsokryssning som går av stapeln 3-4 april, eller köp Handbok Hälsa som vi har extrapris på i februari.

Länk till webshopen

Motiverade, friska medarbetare med balans i livet är en rejäl tillgång för arbetsgivaren, hoppas ni också tycker det?

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>