SciBase Holding AB (“SciBase”) [STO: SCIB], en pionjär inom tidig detektion och prevention inom dermatologi tillkännager idag ett nytt partnerskap med Skinobs, en ledande global plattform som kopplar ihop forskare med den utrustning de behöver för sin kosmetiska och medicinska forskning.
Genom detta partnerskap kommer SciBase nu att kunna erbjuda Nevisense för bedömning av hudbarriärfunktionen inom kosmetiska tester på Skinobs-plattformen.
Genom Skinobs-plattform kan forskare enkelt hitta information om vem som utför vilka tester inom området dermokosmetik, nutraceutiska och test av aktiva ingredienser. Detta samarbete kommer att effektivisera processen för forskare som vill få tillgång till den senaste tekniken för sin kosmetiska och medicinska forskning. Marknadssegmentet för kosmetiska tester representerar en betydande potentiell kundbas för SciBase och förväntas växa exponentiellt in i 2030.
“SciBase har redan flera pågående diskussioner med större kosmetikföretag som vill använda Nevisense i sin forskning och utveckling. I maj i år kommer SciBase att presentera och ställa ut på sin första forskningsfokuserade internationella kosmetikkonferens, ”Cosmetotest cosmetic testing symposium” i Lyon, Frankrike,” säger Pia Renaudin, VD för SciBase. “Vi är glada över vårt samarbeta med Skinobs genom att de kan erbjuda vår innovativa teknik för bedömning av hudbarriärfunktioner till forskare globalt. Nevisense används ofta inom medicinsk forskning för att bedöma hudbarriärens kvalitet gällande exempelvis läkning och inflammation, och vi tror att detta partnerskap kommer att utöka vår räckvidd till forskare inom kosmetik som har behov av våra produkter.”
Skinobs ger kosmetikaforskare runt om i världen enkel tillgång till prekliniska och kliniska testmetoder och laboratorier för att utvärdera aktiva ingredienser och kosmetiska produkter på hud, hår eller naglar. Deras plattform täcker ett brett utbud av tester inklusive stabilitet, ekotoxicitet, biologisk nedbrytbarhet, mikrobiologi, säkerhet, interaktioner mellan behållare och innehåll, solskydd, tolerans, effektivitet, sensorisk analys och konsumenttester.