Vårdens digitala bokningstjänster behöver bli mer användarvänliga
Hem MEDICINTEKNIKVårdens digitala bokningstjänster behöver bli mer användarvänliga

Vårdens digitala bokningstjänster behöver bli mer användarvänliga

Publicerat av: Redaktionen

Fler än var tionde upplever att vårdens e-tjänster försvårar tidsbokning av läkarbesök.

Det slår Internetstiftelsen fast i sin årliga rapport Svenskarna och internet.

IoT Sverige har tagit del av undersökningen.

I den årliga rapporten Svenskarna och internet undersöker Internetstiftelsen svenskarnas närvaro på internet. För 26 år sedan, runt 2000 var det bara hälften av svenskarna som använde internet. Idag använder nästan alla internet, så mycket som 97 procent av den svenska befolkningen.

Vårdens digitala bokningstjänster behöver bli mer användarvänligaVärdefull kunskapskälla

För IoT Sverige är frågor kring uppkoppling och tillgång till internet grundläggande.

–Vår verksamhet bygger på uppkopplade tillämpningar och vårt mål är att genom våra IoT-projekt bidra till ett mer hållbart samhälle. Internetstiftelsens rapport belyser hur svenskarna använder internet och det är mycket intressant och en värdefull kunskapskälla för oss på IoT Sverige, säger Catrin Ditz.

Vårdens e-tjänster för bokning

Ett kapitel i rapporten Svenskarna och internet tar upp användningen av e-tjänster. Internetstiftelsen har i år tittat närmare på användningen av e-tjänster i vården. Enligt undersökningen upplever fler än var tionde (13 procent) att sjukvårdens e-tjänster och appar försvårar tidsbokning av läkarbesök.

Det är lika många 80-talister som 50-talister som tycker att tjänsterna är svåranvända, vilket tyder på att ålder inte är den största anledningen till detta. Personer som har en funktionsnedsättning eller funktionsvariation anser också i högre grad än befolkningen i stort att vårdens e-tjänster försvårar tidsbokning.

–Det här är förstås viktiga insikter och handlar i grund och botten om tillgänglighet och jämlikhet. Vi ska i möjligaste mån bygga system som alla kan använda, vilket inte är en lätt fråga på något sätt, säger Catrin Ditz.

Dilemmat med svåranvända system

IoT Sverige har arbetat mycket med Internet of Things och införandet av välfärdsteknik, det vill säga digital teknik som används inom vård och omsorg. Catrin Ditz har själv lång erfarenhet av ledarskap inom digitalisering och IT-användning i offentlig sektor. Hon känner igen dilemmat med svåranvända digitala system.

–Det är av stor vikt att Internetstiftelsen lyfter frågan om svåranvända system, oavsett om orsaken handlar om föråldrade lösningar, bristfälliga kravspecifikationer vid upphandling eller svag insikt i verksamhets faktiska behov. Utveckling av våra digitala kompetenser är alltid aktuellt men ingen vinner på att vi skyller dåliga system på bristande kunskap hos användarna, säger Catrin Ditz, programchef för IoT Sverige.

Utöver detta finns en rad andra spännande insikter om internetanvändningen hos svenskarna, bland annat kapitlet om svenskarnas användning av Artificiell Intelligens. På Internetstiftelsens hemsida svenskarnaochinternet.se hittar du hela rapporten.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>