Det Nasdaq-noterade hälsoteknikföretaget Zinzino firar två decennier av banbrytande arbete inom området som driver utvecklingen för personlig hälsa.
Det skandinaviska uppstartsbolag gick i spetsen för nästa generations direktförsäljning 2005 och har idag utvecklats till en världsledare inom testbaserade och personanpassade kosttillskott, med verksamhet på över 100 marknader på fem kontinenter.
Zinzinos syfte har alltid varit tydligt: vägen till ett hälsosammare liv ska inte vara en gissningslek. Idag har deras tredjepartstestade produktsortiment drivit företagets testbaserade tillvägagångssätt till framkanten av vad vår tids kosttillskott kan uppnå. Mer än 500 000 kunder över hela världen har valt att påbörja sin hälsoresa utrustade med kalla fakta och skräddarsydda lösningar från Zinzinos portfölj av vetenskapliga hälsotester för hemmabruk och kosttillskott för Omega-3-balans, immunförsvar, tarmhälsa och hudvård.
Banar väg för en ny generation av social försäljning
Zinzinos norska grundare, entreprenörsparet Hilde och Ørjan Sæle, har sedan början varit fast beslutna om att ta direktförsäljning tillbaka till sitt ursprung genom att sätta kunden i centrum, erbjuda livsförändrande produkter och hållbara försäljningsmetoder.
Idag består Zinzino av 40 000 oberoende partners världen över, och paret Sæle kan se tillbaka på 20 år av hållbar direktförsäljning där de ger sina distributörer möjligheten att skapa egna framgångsrika verksamheter inom hälsa och välmående. Det som är grundbulten inom direktförsäljning har idag utvecklats till en go-to-market-strategi inom alla branscher som strävar efter att bygga varumärkeslojalitet genom personliga rekommendationer från personer som kunderna litar på.
– Vår växande gemenskap av visionärer har förvandlats till en global rörelse av sociala entreprenörer som driver utvecklingen mot att testa, inte gissa sig fram, med hjälp av en portfölj banbrytande produkter. Kerstin Öhman, oberoende partner till Zinzino sedan 2005
Från litet familjeföretag till globalt bolag
Zinzinos framgångssaga började med en enkel tanke: världen är ur balans. Människor äter ett överskott av omega-6-rika livsmedel medan de får i sig för lite omega-3. Dessutom har de flesta omega-kosttillskotten på marknaden inte någon bevisad effekt. När Zinzino år 2012 förvärvade en unik vetenskaplig formel såg de möjligheten att på bara 120 dagar kunna hjälpa människor att både mäta och balansera nivåerna av omega-6 och omega-3 i kroppen.
– Kombinationen av BalanceOil och BalanceTest har skapat en ny innebörd av vad fiskolja kan åstadkomma och det sätter en ny standard för personlig hälsa, säger Ørjan Sæele, en av Zinzinos grundare. Med våra partners hjälp kan vi sprida budskapet vidare till hela världen.
Testbaserade kosttillskott skapar en värld i balans
Idag lider nästan 80 % av världens befolkning av omega-3-brist och tre fjärdedelar av USA:s vuxna befolkning använder kosttillskott för att kompensera näringsbristen. Den allmänna självkännedomen har ökat och insatta, proaktiva konsumenter kräver anpassade kosttillskott som gör verklig skillnad för deras hälsa. Med sin banbrytande strategi för testbaserade kosttillskott har Zinzino blivit pionjärer inom ett område som ger människor kontroll över sitt allmänna välbefinnande.
– Insikter om kroppens tillstånd är hårdvaluta idag, säger Dag Bergheim Pettersen, vd på Zinzino. Zinzino var först på marknaden med att se sambandet mellan personlig hälsa, välgrundade beslut och en mer hälsosam framtid.
Världens största databas över fettsyror
Varje enskilt blodtest i Zinzinos portfölj av hälsotester analyseras anonymt och helt konfidentiellt av Vitas, ett världsledande oberoende laboratorium för DBS-analys i Norge. Med hjälp av resultaten från dessa tester kan Zinzinos kunder sedan på ett säkert och opartiskt sätt få reda på hur deras kroppar mår och om deras livsstil är hållbar. År 2023 uppgick mängden torkade blodtester i databasen till över en miljon, vilket gör den till världens största i sitt slag. Idag analyseras 25 000 fettsyraprofiler per månad och Vitas rapporterar en årlig ökning med 20 % i antal inskickade tester.
Dr Colin Robertson, Chief Product Officer på Zinzino, drar slutsatsen att det inte räcker att forskarvärlden känner till all fakta. Han anser att det är avgörande för människans framtida hälsa att vi alla förstår hur våra kroppar mår på cellnivå.
– Resultaten bakom vår forskning måste tillämpas ute i den verkliga världen, där den livsviktiga kunskapen kan göra skillnad, säger dr Robertson. Analyserna av blodtesterna ger oss möjligheten att göra det. Våra egna forskare och näringsexperter arbetar ihärdigt med att formulera budskapet så att våra kunder förstår innebörden av vetenskapen i termer som är meningsfulla för deras personliga hälsa.
Framtidssäkrad affärsmodell med oöverträffad tillväxt
Det visionära, strategiska fokuset har gjort det möjligt för Zinzino att förutse och driva trender. Genom att konsekvent belöna kundomsättning, ansvar för gällande regelverk och ett långsiktigt engagemang, har Zinzino byggt ett hållbart ekosystem inom en skalbar, framtidssäker affärsmodell som passar perfekt i biljondollarsektorn för hälsa och välbefinnande. Zinzino har under de senaste 20 åren haft en genomsnittlig årlig försäljningstillväxt på 20 %. Under 2024 ökade företagets totala intäkter med 25 % och bolagets B-aktie nådde en historisk nivå på 100 kronor.
– Våra partners ute på fältet är avgörande för att vi nu har nått denna historiska milstolpe, säger Dag Bergheim Pettersen. Vi har hållit fast vid vår kundcentrerade affärsmodell och samtidigt investerat i nya marknader, spjutspetsteknik och banbrytande innovationer. Varje årtionde har vi tagit utmanande steg för fortsatt utveckling och samtidigt konsekvent uppnått alla finansiella och strategiska mål. Vår tvåsiffriga tillväxt under 19 år i rad är ett verkligt bevis på vår framsynthet, uthållighet och gemensamma engagemang.
Blickar framåt
I en tid ansatt av olika livsstilsrelaterade tillstånd som sätter människans framtida hälsa på spel behöver företagen inom hälsa och välbefinnande lägga ribban högre. Ett varumärke utan ett tydligt och särskiljande syfte är bara ännu en produkt i mängden. Dagens kunder väljer varumärken som de kan relatera till, och Zinzinos partners ute på fältet bygger sådana relationer varje dag.
– Jag är så stolt över den resa som Zinzino har gjort, säger Gabriele Helmer, CMO. Vi är idag ett betrott premiumvarumärke med ett starkt och stolt skandinaviskt ursprung och ett unikt löfte som känns meningsfullt för människor över hela världen.
Zinzino förutspår att det globala skiftet mot att kunna fatta välgrundade beslut om sin hälsa baserat på resultatet från blodtest kommer bli normen. Under de kommande tio åren uppskattar man att minst 20 miljoner människor kommer att prenumerera på deras testbaserade, personligt anpassade kosttillskott för att skapa en hälsosammare framtid som de själva kan styra över.
– Vägen till bättre hälsa är personlig, inte någon gissningslek. Människor vill ha bevis på att deras investeringar i bättre hälsa ger resultat, säger Hilde Sæle. Det är ren logik, och vi har nu mer än 1,5 miljoner blodtester som talar för det. Det är dags för resten av världen att följa efter.
Zinzino AB (publ.) är ett globalt direktförsäljningsföretag från Skandinavien som specialiserar sig på testbaserade, personligt anpassade kosttillskott och vetenskaplig hudvård. Det är ett publikt aktiebolag vars aktier är noterade på Nasdaq First North Premier Growth Market. Företagets vetenskapligt beprövade kosttillskott finns tillgängliga på mer än 100 marknader över hela världen. Zinzino äger det schweiziska, biotekniska hudvårdsmärket HANZZ+HEIDII, de norska forsknings- och produktionsenheterna BioActive Foods AS och Faun Pharma AS. Företaget har sitt huvudkontor i Göteborg och ytterligare kontor i Europa, Asien och Australien.