Under SOTI:s stora partner- och användarkonferens SOTI SYNC 25 lanserades Stella, en AI-driven assistent som ska hjälpa vårdverksamheter att minska tekniska avbrott och därmed förbättra effektiviteten och frigöra mer tid för patienterna.
Lanseringen av AI-assistenten Stella svarar på de tekniska utmaningar som beskrivs i SOTI:s senaste sjukvårdsrapport: Vårdens digitala dilemma: Kalkylerad risk och dolda utmaningar avslöjade.
Undersökningen som baseras på intervjuer med 150 IT-ansvariga inom svensk vård, visar att 98 % fortfarande arbetar med föråldrad IT. Även om samtliga respondenter uppger att de använder uppkopplade enheter eller distansvårdsteknik som bärbara datorer, surfplattor, smartphones etc. i verksamheten, gör 62 % det via system som antingen är utdaterade eller som inte är integrerade för uppkopplad teknik.

Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef på SOTI
Vidare uppgav 31 % av respondenterna att de har svårt att införa eller hantera nya mobila enheter och skrivare, och 38 % säger att fjärrsupport ofta inte är möjlig. Det gör att problem inte kan identifieras och hanteras i realtid.
Säkerheten är också ett problem: 55 % oroar sig för säkerhetssårbarheter kopplade till föråldrad infrastruktur. Hela 71 % har utsatts för ransomware- eller DDoS-attacker sedan 2023, och 27 % ser datasäkerhet som den största orosområdet inom IT just nu.
AI-assistenten Stella effektiviserar IT-stödet
AI-assistenten Stella är integrerad i SOTI MobiControl och SOTI XSight och är designad för att leverera pålitliga svar, som möjliggör snabba och välgrundade beslut i kritiska IT-miljöer som sjukvården. Genom enkla konversationer och röstkommandon kan IT-avdelningen felsöka och snabbt få tillgång till viktig information om de mobila enheterna i verksamheten. För att leverera realtidssvar, hämtar Stella information från verksamhetens enhetsdata, diagnostik- och användarinsikter och hela biblioteket av SOTI Pulse-artiklar.
Nya analysverktyg och förbättrad realtids-överblick
De nya analysverktygen i SOTI XSight ger en heltäckande vy över enheternas användning, åtkomst och prestanda. Funktioner som Live View*, automatiska aviseringar, batteri- och nätverksanalyser samt fjärrsupport via chatt, röst och video minimerar ineffektivitet och stillestånd i en sektor där varje sekund räknas. Det gör att vårdens IT-avdelningar kan identifiera sårbarheter proaktivt, uppfylla efterlevnadskrav och säkerställa produktiva digitala arbetsmiljöer.
”I en verksamhet där varje minut räknas, måste även IT-teamen ha möjlighet att arbeta proaktivt och snabbt. I vården är tekniska fel mer än en produktivitetsfråga – det kan få förödande konsekvenser. Föråldrade system, växande processkomplexitet och mer raffinerade säkerhetsutmaningar kräver moderna lösningar. Där kan SOTI erbjuda intelligent automation och transparent och heltäckande enhetskontroll, som ger IT-teamen mer pålitliga beslutsunderlag och ökad handlingskraft. Med framtidssäkrade digitala verktyg och system och modernt IT-stöd kan vårdpersonalen fokusera på det som verkligen betyder något: patienterna,” säger Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef på SOTI.
*SOTI XSight Live View: Patent Pending