Ny forskning om motorisk utveckling hos barn med och utan autism
Hem NYHETERFORSKNING Ny forskning om motorisk utveckling hos barn med och utan autism

Ny forskning om motorisk utveckling hos barn med och utan autism

Publicerat av: Redaktionen

Anna Bäckström, doktorand vid Umeå universitet, har undersökt motorisk planering hos barn, med fokus på skillnader mellan barn med och utan autism.

Hennes avhandling ger nya insikter om motoriska svårigheter och hur de kan förstås ur ett utvecklingsperspektiv.

Motorisk planering handlar om förmågan att förutse, planera och anpassa rörelser för att utföra en handling.

Genom studier där barn fick greppa, rotera, flytta och passa in en halvcirkelformad pinne i olika mål har hon undersökt hur barnen planerar och utför sina rörelser.

Resultat:
  • Ny forskning om motorisk utveckling hos barn med och utan autism

    Anna Bäckström, doktorand vid Umeå universitet

    Motoriska svårigheter hos barn med autism: Barn med autism hade ofta svårigheter med motorisk planering, vilket resulterade i längre tid och fler justeringar för att utföra rörelser.

  • Påverkan av arbetsminne och begåvning: Svagt arbetsminne och lägre generell begåvning hos barn med autism ökade behovet av justeringar och påverkade hur tidigt de kunde anpassa rörelserna. Generell begåvning påverkade hur tidigt i rörelsen barnen anpassade föremålet till målet.
  • Åldersrelaterad utveckling: Motorisk planering förbättrades mellan 6 och 10 års ålder. Vid 10 års ålder visade barnen mer vuxenliknande rörelsemönster, men full planeringsförmåga uppnåddes först i vuxen ålder.
  • Variation i rörelsemönster: Barn med autism uppvisade större variation i sina rörelser, vilket tyder på mindre stabila rörelserepresentationer.
  • Visuo-motorisk integration: Barn med typisk utveckling förbättrade sin förmåga att planera rörelser utifrån visuella intryck mellan 7 och 9 års ålder. Detta stöd var mindre effektivt för barn med autism, vilket tyder på en annorlunda utvecklingsbana för visuo-motorisk integration (visuo-motorisk integration innebär att barn med typisk utveckling visar att de blir bättre på att använda det de ser för att planera sina rörelser).

Studiens resultat visar på att det är viktigt att beakta utvecklingsaspekter i både forskning och praktik relaterat till motoriska svårigheter hos barn med autism.

– De svårigheter som framkommer för barn med autism kan vara viktiga att ta hänsyn till vid planering av insatser och i bemötande i vardagslivet, säger Anna Bäckström.

Läs hela avhandlingen

 

Umeå universitet är ett bredduniversitet och ett av Sveriges största lärosäten med omkring 38 000 studenter och 4 600 medarbetare. Här finns en mångfald av utbildningar av hög kvalitet och forskning inom alla vetenskapsområden samt det konstnärliga området. Universitetet erbjuder en undervisnings- och forskningsmiljö av världsklass och bidrar med kunskap av global betydelse. Här gjordes den banbrytande upptäckten av gensaxen CRISPR-Cas9 som tilldelats Nobelpriset i kemi. Vid Umeå universitet är allt nära. Våra sammanhållna campus gör det lätt att mötas, samarbeta och utbyta kunskap, något som gynnar en dynamisk och öppen kultur.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>