Region Västerbotten väljer Visiba för 1177 direkt
Hem NYHETERRegion Västerbotten väljer Visiba för 1177 direkt

Region Västerbotten väljer Visiba för 1177 direkt

Publicerat av: Redaktionen

Region Västerbotten väljer att byta teknisk lösning bakom 1177 direkt efter noggranna utvärderingar av tjänsten.

Implementationen av den nya lösningen påbörjas redan i juni och lanseringen är planerad till före årsskiftet.

Region Västerbotten har tecknat ett nytt avtal med Visiba, för att tillsammans vidareutveckla tjänsten 1177 direkt inom regionen, med målet att skapa ännu bättre tillgänglighet och effektivitet i vårdflöden kopplade till 1177 direkt. Efter flera års samarbete kring digitala vårdmöten, inom både primär- och specialistvård, väljer regionen nu att samarbeta med Visiba även kring digital triage, för att erbjuda en träffsäker lösning för symtombedömning, prioritering och navigering av patienter, till sina invånare och medarbetare. Lösningen, som ska ersätta Platform24s triagelösning, heter Visiba Triage och drivs av den medicintekniska produkten Red Robin. Red Robin tar hjälp av AI och är CE-märkt enligt MDR i klass IIa.

Region Västerbotten väljer Visiba för 1177 direkt

Johan Gustafsson, vd på Visiba.

Region Västerbotten har sedan 2021 arbetat med en regionövergripande digital ingång för invånare som söker vård, under de senaste åren under namnet 1177 direkt. Genom det nya avtalet vill regionen fortsätta utveckla konceptet och bygga för framtiden. Visiba Triage används redan idag av stora vårdorganisationer i Sverige, Norge, Finland och Storbritannien. Genom lösningen får invånarna svara på medicinskt validerade frågor om sina nya symtom och får sedan ett besked om nästa steg, t.ex. att boka en tid för ett fysiskt eller digitalt möte, chatta med en sjuksköterska eller söka akut om det krävs. För vårdpersonalen fungerar lösningen som ett beslutsstöd i att prioritera och navigera patienter till rätt vård i rätt tid.

– Vi är oerhört glada och stolta över att Region Västerbotten som första svenska region väljer Visiba Triage för nästa generations digitala triage i sin 1177 direkt-mottagning. Vi ser att vår höga medicinska träffsäkerhet och användarvänlighet skapar stora värden för våra kunder och deras patienter och vi ser fram emot att jobba nära projektgruppen och verksamheterna under införandet, säger Johan Gustafsson, vd på Visiba.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>