Staten lägger i år drygt 8 miljarder kronor på tandvårdsstöd.
Riksrevisionens granskning visar att tandvårdsstödet behöver ses över så att pengarna i högre grad kommer patienterna till del.
Statens tandvårdsstöd ska begränsa patienternas kostnader och bidra till bättre tandhälsa. Riksrevisionen konstaterar att konstruktionen inte fullt ut fungerar som det var tänkt.
Bland annat har tandvårdsstödet bidragit till högre priser: ju högre statens subvention har varit, desto mer tycks vårdgivarna höja sina priser. Stödet hamnar därmed delvis hos vårdgivaren i stället för att gå till patienten.
Tandvårdsstödets konstruktion bygger på att patienterna är välinformerade och ifrågasätter priser. Så har det inte blivit; patienterna har generellt dåliga kunskaper om priser, behandlingar och tandvårdsstöden. Situationen förvärras av att vårdgivarna alltför sällan uppfyller sina skyldigheter att informera patienter, och ingen aktör följer upp att bestämmelserna efterlevs.
– En femtedel av patienterna känner inte ens till att priserna kan variera och det finns inga riktlinjer för hur högt priset får vara. Dessutom är patienterna i informationsunderläge gentemot tandläkaren, säger riksrevisor Christina Gellerbrant Hagberg.
Riksrevisionen bedömer därför att tandvårdsstödet behöver ses över för att förbättra priskonkurrensen så att stödet i högre grad kommer patienten till del. Tandvårdsstödet behöver också inriktas mot mer förebyggande insatser för de med störst tandvårdsbehov.
– Annars är risken stor att små problem som enkelt kunde ha åtgärdats utvecklas till omfattande behov som kräver dyra behandlingar. Det är kostsamt både för patienten och samhället, säger Filippa Hagersten, projektledare för granskningen.
För att systemet ska fungera behöver dessutom patientens ställning stärkas. Regeringen bör bland annat ge en myndighet det samlade ansvaret för att informera patienterna.
Rekommendationer i korthet
Regeringen rekommenderas bland annat att
- stärka patientens ställning på tandvårdsmarknaden genom att samla ansvaret för patientinformation under en myndighet
- se till att tandvårdsstödet i högre grad kommer patienterna till del och att subventionen mer effektivt stimulerar till förebyggande tandvård.
Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV) rekommenderas bland annat att utveckla kommunikationen kring sin prisjämförelsetjänst för att belysa prisskillnader.
Se rapporten för fullständiga rekommendationer.
Rapporten finns på Riksrevisionens webbplats
Tandvårdsstödet – en konstruktion med hål (RiR 2025:34)




