Dove släpper ny global rapport om skönhet – visar att svenska kvinnor ligger i topp i negativ kroppsuppfattning
Hem AI Dove släpper ny global rapport om skönhet – visar att svenska kvinnor ligger i topp i negativ kroppsuppfattning

Dove släpper ny global rapport om skönhet – visar att svenska kvinnor ligger i topp i negativ kroppsuppfattning

Publicerat av: Redaktionen

Artificiell intelligens (AI) snedvrider bilden av vad som är äkta, verklig skönhet menar Dove och lovar att aldrig använda AI-genererade bilder i sin kommunikation.

 Idag släpper Dove en global rapport kring ämnet skönhet och självkänsla, med syftet att förstå hur skönhetsidealen påverkar kvinnor och tjejer.

Även om det har skett en del positiva förändringar genom åren, är det fortfarande mycket som inte går åt rätt håll.

I rapporten 2024 The Real State of Beauty: a global report ser vi att även om skönhetsidealen har diversifierats under årens lopp, upplevs idealen som allt svårare att nå. Majoriteten av kvinnorna anser att samhället idag lägger så pass stor vikt kring utseende och skönhet att pressen på att vara vacker enligt normen har ökat.

Sverige som land sticker ut i vissa delar av den globala undersökningen. Svenska kvinnor finns exempelvis i toppen, både när det kommer till att ha en negativ kroppsuppfattning och att vara självkritisk.

Dove släpper ny global rapport om skönhet – visar att svenska kvinnor ligger i topp i negativ kroppsuppfattning

För 20 år sedan lanserade Dove kampanjen Campaign for Real Beauty för att visa för hela världen vad äkta, verklig skönhet är. Då kom Dove med löftet att aldrig retuschera bilder och alltid använda sig av riktiga kvinnor i stället för professionella modeller i sin marknadsföring. Denna rörelse föddes ur insikten att endast en bråkdel av alla kvinnor såg sig själva som vackra och syftade till att utmana de rådande skönhetsnormerna. Nu, 20 år senare, fortsätter Dove att skärskåda dessa ideal genom exempelvis den nya rapporten .

”Rapporten visar att kvinnor och tjejer idag är mindre trygga i sig själva och sitt utseende jämfört med för tio år sedan”. I takt med att AI-tekniken fortsätter att utvecklas blir det allt svårare att skilja på vad som är äkta och vad som är producerat genom AI. Därför är det viktigt för oss att alltid stå för det som är äkta, verklig skönhet, säger Sami Dabbagh, Personal Care Lead Nordics på Unilever.”

Idag svarar nästan 9 av 10 kvinnor och tjejer runt om i världen att de har exponerats för innehåll på nätet på temat skönhet, som de har upplevt som skadligt och vi vet av forskning på området1 att bilder som visar snäva skönhetsideal online har en negativ effekt på tjejer och unga kvinnors självkänsla. Framöver kommer en av de största utmaningarna i arbetet med bilden av äkta, verklig skönhet att vara AI, artificiell intelligens. Som AI-verktygen fungerar idag så tenderar de att generera bilder av stereotypt attraktiva kvinnor2, vilket förstärker rådande skönhetsnormer ytterligare. Den snabba AI-utvecklingen kan därmed påverka kvinnor och tjejers mående och hälsa.

Nära 40 procent av de tillfrågade i undersökningen svarar att de känner sig pressade att förändra sitt utseende på grund av vad de ser på sociala medier, även när de vet att bilderna inte är äkta, som när de är AI-genererade. Genom att använda AI-genererade bilder upprätthåller man alltså orealistiska och icke-representativa skönhetsideal.

Dove kommer nu att ta nästa steg i sitt arbete med att främja transparens och mångfald och motarbeta stereotypa skönhetsideal i sociala medier – Dove lovar att aldrig använda AI-genererade bilder av kvinnor i sin kommunikation.

Dove släpper ny global rapport om skönhet – visar att svenska kvinnor ligger i topp i negativ kroppsuppfattning

”På Dove vill vi att kvinnor, verkliga kvinnor, ska vara utgångspunkten för hur skönhet ser ut – inte algoritmerna. När vi ser de utmaningar som följer med den nya tekniken förblir vi fast beslutna att fortsätta lyfta och förespråka äkta skönhet. Att lova att aldrig använda AI-genererade bilder på kvinnor i vår kommunikation är bara ett steg i vårt långsiktiga arbete”, säger Sami Dabbagh, Personal Care Lead Nordics på Unilever.

Det arbete som Dove påbörjade 2004 är långt ifrån färdigt. Dove kommer alltid stå upp för en bättre representation, motarbeta stereotyper och lyfta frågan om äkta, verklig skönhet.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>