Vi gör det riktigt enkelt att upptäcka och få tag på allt du vill ha.
Hem ÄLDREOMSORG Wolt vänder sig till seniorer

Wolt vänder sig till seniorer

Publicerat av: Redaktionen

Vi gör det riktigt enkelt att upptäcka och få tag på allt du vill ha.

Levererat till din dörr – snabbt, tryggt och prisvärt.

Så står det att läsa på Wolts hemsida och It-hälsa träffade Erik Lindham som är kommunikationsansvarig på Wolt för att ta prata om deras närvaro på Seniorfestivalen i Älvsjö i förra veckan.

”Vi är här för att prata med en äldre målgrupp än vi normalt pratar med”, säger Erik och fortsätter. ”Sedan starten som digital handelsplattform i Sverige 2016 har vi på Wolt vänt oss mot en yngre målgrupp. Det är också yngre målgrupper som snabbast har tagit till sig sådana här tjänster, som att beställa hem t ex mat på 30 minuter. Vi tror ändå att det här är en tjänst som skulle funka riktigt bra för seniorer också”.

Han berättar vidare att ett skäl är att när den tiden kommer då man blir gammal men inte vill känna sig beroende av andra skulle Wolts tjänster kunna vara en lösning. Eftersom ungefär 20% av Sveriges befolkning är pensionärer ser Wolt en både stor och viktig målgrupp här. Lägger man till att svenska pensionärer generellt är ganska välmående och dessutom blir mer och mer tekniskt kunniga så är det inte svårt att förstå Eriks resonemang.

Vi frågar vilken typ av produkter Wolt helst vill nå ut med till seniorer.

Vi gör det riktigt enkelt att upptäcka och få tag på allt du vill ha.”Jag skulle väl säga att det egentligen är alla segment” svarar Erik Lindham. ”Pensionärer skiljer sig ju inte så mycket från den övriga befolkningen när det kommer till vilket behov man har. Det vi har märkt är att intresset för att få hem livsmedel verkar större än att exempelvis beställa hem restaurangmat”.

Eriks förklaring på ovan nämnda är att seniorgruppen – enligt vad han fått veta efter att ha pratat med många pensionärer – kanske ofta känner att de fortfarande är pigga och krya och gärna vill gå ut ibland och äta med sina kompisar, vilket är fullt förståeligt. Han fortsätter med att framhålla att nu när vintern t ex kommer och det blir kallt och halt ute så kan Wolt erbjuda ett vettigt alternativ till att gå ut i halkan och handla.

Vidare kan det komma perioder då man är sjuk eller trött – något som är helt naturligt när man blir äldre – och i sådana perioder kan Wolts tjänster komma väl till pass. Erik Lindham berättar också att det faktiskt handlar om mer än mat.

”Nu har vi t ex blomsterhandlare, hemelektronik och inom kort kommer vi att ha med en apotekskedja så vi erbjuder andra möjligheter än bara livsmedel och färdig mat från restauranger”.

Vi får veta att i dagsläget använder sig gruppen seniorer extremt lite av Wolts tjänster. Nu har man, som Erik säger, inte gjort någon djuplodande undersökning i demografin kring användarna men att man här på mässan slås av att många har sett Wolt eller sett företagets bud men kanske inte förstått riktigt vad Wolt gör.

”När vi nu har pratar med många människor här på seniorfestivalen så har vi mött något av en aha-upplevelse”, säger Erik och tillägger. ”Det har lett till att många har visat intresse för att gå hem och testa det här och se hur det är första gången och så att säga prova”.

Specifikt för Seniorfestivalen har Wolt tagit fram en detaljerad handbok i hur man använder Wolt-tjänsten. Här finns allt från hur man laddar ner appen – via appstore eller Google play – eller hur man använder Wolt med en dator, via beskrivning av vyerna i telefoner och datorer till hur köpen går till när man beställer från t ex en butik eller en restaurang. I handboken beskrivs också hur man kan följa sin leverans och se var budet befinner sig. Som extra krydda får festivalbesökarna en rabattkod på 120 kronor vid registrering hos Wolt.

Det är naturligt att avsluta ett sådant här samtal med att prata framtid. Erik Lindham tror och hoppas att kundgruppen seniorer ska ha vuxit rejält för Wolt om – låt säga – fem år. han menar samtidigt att man på Wolt både behöver ge sig ut mer i sammanhang som liknar Seniorfestivalen och även lära sig att använda ett annat språk än det man använder mot sina yngre målgrupper. Den profetian stärks av att man på Wolt har märkt att när man besöker nya städer är det ofta seniorer som kommer fram först och är nyfikna på vad företaget gör för något.

Det i kombination med det positiva mottagandet Wolt fått här i Älvsjö med otroligt mycket folk som visat stort intresse för företagets tjänster gör att det inte är svårt att tro att den framtidsbild Erik Lindham målar upp för It-hälsa mycket väl kan komma att slå in.

 

Av: Mattias Lundqvist

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>