En ny rapport visar att 80 procent av dagens unga rör sig för lite.
Det vill FUZED belysa under årets Almedalen och lanserar därför Clubhouse, en innovativ arena med fokus på folkhälsa och gaming, i samarbete med Generation Pep.
Målet är att arrangera seminarier som främjar diskussionen om hur vi säkerställer att alla barn och ungdomar i Sverige får möjlighet att leva ett aktivt och hälsosamt liv.
Endast två av tio barn uppnår rekommendationerna för daglig fysisk aktivitet enligt en ny rapport av Generation Pep. Gaming är ett av Sveriges största fritidsintressen samtidigt som för mycket skärmtid hos barn och unga är en utmaning. FUZED, vinnare av priset “Årets peppare” på Idrottsgalan 2023, arbetar med gaming för att aktivera barn och unga. Det hyllade företaget arbetar med hållbar skärmtid och bygger tillsammans med kommuner, mötesplatser där gaming och fysisk aktivitet möts.
– Vi har en generation som växer upp framför skärmen och ett samhälle som inte följer med i utvecklingen kring ungas skärmtid. Offentlig sektor behöver nya verktyg för att möta utmaningarna, och vår anläggning i Helsingborg är ett tydligt bevis på ett framgångsrikt koncept där skärmen blir en katalysator för ökad rörelse. Vi vill lyfta fram innovativa lösningar och ser Almedalen som en fantastisk mötesplats för nya möten och samtal, säger Karl Sergel, co-founder och vd på FUZED.
I ett samarbete för Almedalen 2024 går FUZED ihop med Generation Pep och arrangerar Clubhouse, en arena där den digitala och fysiska världen smälter samman, med ambitionen att lyfta utmaningarna som samhället står inför. Det är en plats som bjuder in till givande samtal om konkreta lösningar och verktyg som främjar positiv utveckling.
– Generation Pep vet att hela samhället behöver kraftsamla för att tillsammans skapa fler möjligheter för att alla barn och unga ska ha möjlighet att leva ett aktivt och hälsosamt liv. Vår förhoppning är att den här samlingsplatsen ska skapa dialog och vara en katalysator för innovationer som ska leva kvar även efter Almedalen, och där vi nästa år kan visa på en rad konkreta exempel som på allvar gör skillnad för barn och ungas hälsa, säger Carolina Klüft, verksamhetschef på Generation Pep.