I ett inslag i Sveriges Radio [den 12/11] lyfter Tandhälsoförbundets ordförande Peter Söderlund att tandvården ofta hamnar i skymundan när det gäller tillsyn och patientsäkerhet.
Förbundet menar att Inspektionen för vård och omsorg (IVO) behöver ta ett tydligare systemansvar och granska mönster i klagomål, inte bara enskilda fall.
– Vi kommenterar inte enskilda mottagningar, men när många patienter upplever liknande problem måste tillsynen eskaleras. Patienter ska kunna känna samma trygghet i tandvården som i den övriga vården, säger Peter Söderlund.
Tandhälsoförbundet anser att tandvården i Sverige har blivit en otrygg och ojämlik del av vårdsystemet, både när det gäller tillsyn och kostnadsskydd. Därför arbetar förbundet för att tandvården ska omfattas av samma högkostnadsskydd som sjukvården – och det ska gälla för alla.
– Munnen är en del av kroppen. Det ska inte spela någon roll om du söker hjälp hos läkare eller tandläkare – du ska ha rätt till samma skydd, trygghet och respekt, fortsätter Söderlund.
Förbundet vill även se att IVO omfördelar resurserna och prioriterar tillsynen av tandvården tydligare, så att upprepade klagomål mot samma aktör leder till handling och att patienternas erfarenheter tas tillvara i myndighetens riskbedömningar.
– Om tillsynen inte fungerar, drabbas patienterna dubbelt – först av vårdskadan och sedan av tystnaden. Det måste vi förändra,”avslutar Söderlund.
Inslaget sändes i Sveriges Radio den 12 Nov-25



