Förvaltningen för Vård & Omsorg fortsätter att ställa om för att möta framtidens behov av vård och omsorg.
Nu är vi på gång att kunna erbjuda digitala besök för våra omsorgstagare. Kungsbacka kommun har tecknat avtal med Careium som kommer att leverera tekniken bakom videosamtalen.
Det blir allt fler äldre i samhället och Vård & Omsorg behöver därför utveckla nya smartare arbetssätt för att möta de ökande behoven. Digitala lösningar är en viktig förutsättning för att kunna ge vård och omsorg med god kvalitet till alla som behöver det.
Digitala besök innebär att vissa hemtjänstinsatser sker digitalt via videosamtal. Tjänsten erbjuds efter bedömning av omsorgstagarens individuella behov och förmåga att använda tjänsten. De som behöver hjälp på plats kommer fortsatt att få den hjälpen.
Det är flera andra kommuner som redan idag erbjuder videosamtal direkt med omsorgspersonal.
– Vi har exempelvis varit i kontakt med Lunds kommun som upplever att tjänsten fungerar väl för både personal och omsorgstagare. De ser att omsorgstagarna upplever att det blir ett lugnare tempo och en högre kvalitet på samtalen, berättar Maria Timonen enhetschef.
Ökad självständighet och integritet för omsorgstagaren
Digitala besök möjliggör att omsorgstagare kan fortsätta leva ett tryggt och självständigt liv. Det bidrar också till en ökad integritet då den enskilde inte behöver släppa in personer i sitt hem vid dessa besök. Via ett enkelt tryck på en surfplatta kan omsorgstagaren komma igång och genomföra videosamtalet med omsorgspersonalen.
Förhoppningen är att det även kommer bidra till en högre kontinuitet och bättre personlig kontakt mellan omsorgstagaren och personalen, eftersom det kommer vara en mindre arbetsgrupp som genomför videosamtalen. Med färre resor till och från omsorgstagarens hem, blir det totalt sett en minskad restid för våra medarbetare vilket kan bidra till minskad stress i vardagen.
– Målet är att våra omsorgstagare upplever att det blir en ökad kvalitet i samtalen när det är fokus på enbart samtalet och att personalen inte behöver göra andra saker samtidigt. Förhoppningen är också att personalen upplever att det kan frigöra tid från vissa arbetsmoment och att de kan vara där de gör störst nytta. Alla medarbetare behövs, berättar Maria Timonen, enhetschef.
Hur ska digitala besök implementeras?
Vi har under mars genomfört de första videosamtalen med omsorgstagare som tillhör distrikt Väster. Ambitionen är att utöka tjänsten till samtliga hemtjänstområden under våren.
I ett första skede handlar det om att möjliggöra digitala besök för omsorgstagare som har behov av trygghetsskapande och stödjande insatser. Det innebär att man stämmer av via videosamtal inför vissa moment till exempel innan/efter dusch eller inför måltid, som tillsyn vid givna tidpunkter för att säkerställa att allt är bra hos omsorgstagaren, eller samtal med den som har behov av mer social kontakt.
Träffa oss i Kungsbacka live den 10 april kl 10-17
Välkommen till Kungsbacka Live den 10 april! Medarbetare från förvaltningen för Vård & Omsorg finns på plats för att prata om digitala besök men även andra digitala hjälpmedel.
Läs mer om eventet: Digitala hjälpmedel för ett gott åldrande