Längre skärmtid bland högstadieelever kopplas till ökad depression och minskad förmåga att hantera stress.
Hem HÄLSAPSYKISK OHÄLSA Längre skärmtid bland högstadieelever kopplas till ökad depression och minskad förmåga att hantera stress.

Längre skärmtid bland högstadieelever kopplas till ökad depression och minskad förmåga att hantera stress.

Publicerat av: Redaktionen

En ny studie med 4793 högstadieelever från Stockholms län visar att de som spenderade mer tid framför skärmar rapporterade högre depressionsnivåer och mindre proaktivt sätt att hantera stress.

Längre skärmtid bland högstadieelever kopplas till ökad depression och minskad förmåga att hantera stress.Skärmtid tycks särskilt påverka förmågan att lösa problem.

Resultaten indikerar att ungdomar kanske använder skärmar som ett sätt att undvika att aktivt hantera stress, vilket kan ha negativa konsekvenser för deras mentala hälsa. Det är viktigt att vara medveten om skärmtidens påverkan och främja balansen mellan digitala aktiviteter och andra coping-strategier för att upprätthålla god mental hälsa.

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>