Nytt journalsystem i hälso- och sjukvården
Hem NYHETERE-HÄLSA Nytt journalsystem i hälso- och sjukvården

Nytt journalsystem i hälso- och sjukvården

Publicerat av: Redaktionen

Region Västerbotten tog ett stort steg i sin digitala utveckling. Trots den stora förändringen har övergången hittills gått väldigt bra.

Regionens personal följer införandet noggrant och hanterar eventuella störningar löpande för att säkerställa en trygg och fungerande vård.

Det nya systemet heter Cosmic, och ersätter flera tidigare system. Målet är att det ska bidra till en effektivare och säkrare vård för patienterna och vara ett smidigare arbetsverktyg för medarbetarna. Inom en snar framtid kommer 19 av Sveriges 21 regioner att använda någon version av Cosmic, vilket skapar en hög grad av enhetlighet inom vården över hela landet.

– Införandet har gått alldeles förträffligt, jag är glad att våra medarbetare har gjort så bra förberedelser för det. Jag känner mig otroligt stolt och tacksam över allt arbete som görs. De mindre problem som hittills dykt upp har vi god bemanning för att lösa internt och i samarbete med leverantören som är här hos oss i veckan, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Elisabeth Karlsson.

Nytt journalsystem i hälso- och sjukvården

Sara Winqvist, programägare för införandet

Även Sara Winqvist, programägare för införandet, är nöjd med de första timmarna sedan övergången.

– Det har gått bättre än förväntat såhär långt. Det är tack vare alla insatser och förberedelser som har gjorts inom regionen, som bidrar till en smidig övergång. Vi har under de här dagarna förstärkt vår bemanning inom flera olika områden. Till exempel så har vi förlängda öppettider och mer resurser inom vår supportfunktion som hanterar de fel som uppstår. Det känns bra såhär långt, men vi följer läget nära i ett systematiskt arbete och är förberedda om det skulle bli några större störningar, säger Sara Winqvist.

Övergången i vårdens verksamheter

På akutmottagningen vid Norrlands universitetssjukhus arbetar Stina Eldeklint, läkare.

– Det har hittills inte varit några problem, allt har rullat på. Men just nu går allt lite långsammare än vanligt, då alla moment är nya för oss. Men det går bra, vi har bra uppbackning på golvet, både från våra egna användarstöd i personalen och från personal från Cosmic. Patientflödet är lugnt nu, men trycket kommer att öka mot eftermiddagen och kvällen, säger hon.

På ögonmottagningen i Skellefteå möter vi ögonspecialist Ghoncheh Yazdani.

– Det går bra, vi är väl förberedda och vi får anpassa oss och hänga med. Jag känner mig trygg. Vi har bra förberedelser, vi har ett bra gäng, vi är stabila, nu ska vi jobba med det här. Men vi har duktiga medarbetare som förberett noga. Vi har allt på skrivbordet så det är bara att bläddra igenom och börja jobba.

För våra invånare

I samband med bytet kan patienter uppleva förändringar vid besök i vården och av tjänsterna på 1177.se.

– Dels kan det vara lite längre väntetider i din kontakt vården, vi har även blivit uppmärksammade om att det kan ta längre tid att bli uppringd än vad som först angetts. Men vi ser även redan nu att till exempel ni som söker med lindrigare besvär kan behöva vänta då vi under en tid kommer behöva göra hårdare prioriteringar, säger Elisabeth Karlsson.

All information som invånarna behöver veta finns på 1177.se

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>